غول های خبری بی‌بی‌سی و راشاتودی به جنگ هم می روند

خبرگزاری بین المللی «راشاتودی» روسیه موفق‌ترین مدل در حوزه خبر رسانی دیجیتال به حساب می‌آید و نتیجه آن بسیار مفید بوده است.430px-War_Update_Titlecard

به گزارش افق به نقل از بی باک٬این درحالی است که «بی‌بی‌سی» در واکنشی مستقیم به حمله دیجیتالی قوی «راشاتودی»، روسیه به دنبال ساخت بهترین سرویس خبری انگلیس‌زبان جهان است.

«بی‌بی‌سی» که از قدرت و دسترسی افزایش‌یافتۀ شبکه‌های دولتی مانند «راشاتودی» وابسته به کاخ کرملین نگران است، به دنبال افزایش بودجه خود جهت ایجاد شبکه جدیدی برای پخش برنامه در داخل روسیه است.

بی بی سی در نظر دارد تا برنامه‌های خود را در جهان عرب را نیز افزایش دهد.

ظهور شبکه های تلویزیونی دولتی همچون «راشاتودی» روسیه، «الجزیره» قطر، «سی‌سی‌تی‌وی» چین، و به زودی «تی‌آرتی» ترکیه، شکل تازه‌ای به حوزه رسانه بخشیده است.

هرچند اندازه‌گیری تعداد مخاطبان این شبکه‌ها مشکل است، اما یک چیز مشترک را نمی‌توان کتمان کرد و آن جیب آنهایی که این شبکه‌ها را تامین مالی می‌کنند، بسیار بسیار بزرگ است. بودجه «الجزیره» هیچ‌گاه فاش نشده است اما یکی از مدیران مالی این شبکه یک بار بیان کرد که: «یک صفر به هر رقمی که به ذهنتان می‌رسد اضافه کن». همچنین گفته می‌شود که «سی‌سی‌تی‌وی» نیز از بودجه عظیمی برخوردار است.

در 20 سال گذشته، ظهور قدرت نرم شبکه‌های خبری در بازار بین‌المللی رونق گرفته است. 

در افغانستان نیز شبکه های خبر رسانی بسیار رشد چشم گیر داشته است و تا جایی که مدتی پیش خبرگزاری افق در یک نظرسنجی از ۴۲۰ نفر مقامات٬ کارمندان دولت٬تاجران٬دانشجویان٬متعلمین  نشان می داد که مردم افغانستان برای دریافت اخبار داخلی افغانستان بشتر رسانه های افغانستان را دنبال می کنند.

مطالب مرتبط