پیروزی سیپراس در انتخابات پارلمانی یونان

برمبنای اولین نتایج انتخابات پارلمانی در یونان آلکسیس سیپراس، نخست وزیر پیشین یونان در این انتخابات با به دست آوردن بیش از ۳۵ درصد آرا پیروز شده است. در این انتخابات حزب دمکراسی نو دومین قدرت بزرگ سیاسی در یونان شد.

6755مردم یونان نخست‌وزیر آینده خود را انتخاب کردند. آلکسیس سیپراس، نخست وزیر چپ‌گرای پیشین یونان بار دیگر در انتخابات پارلمانی این کشور پیروز شد. برمبنای نخستین آرای شمرده شده پس از بسته شدن مراکز رای دهی حزب سیریزا با به دست آوردن حدود ۳/ ۳۵ درصد آرا به پیروزی در این انتخابات دست یافت.

حزب “دمکراسی نو” دومین قدرت بزرگ سیاسی در یونان خواهد بود. این حزب حدود ۱/ ۲۸ درصد آرا را به دست آورده است. سومین حزب یونان که آرای بیشتری نسبت به دیگر احزاب این کشور به دست آورده حزب راست افراطی “سپیده زرین” است. این حزب نیز حدود ۳/ ۷ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان ونگلیس میماراکیس، رهبر حزب دموکراسی نو عصر یکشنبه (۲۰ سپتامبر) با قبول شکست در انتخابات پارلمانی یونان در تلویزیون سراسری این کشور حاضر شد و گفت: «من به آقای سیپراس به خاطر پیروزی در انتخابات تبریک می‌گویم و خواستار تشکیل دولت از طرف او هستم.»

پارلمان یونان ۳۰۰ نماینده دارد. به حزب پیروز در انتخابات ۵۰ کرسی اضافه نیز تعلق می‌گیرد. برای تشکیل دولت البته به ۱۵۱ کرسی نیاز است. به این ترتیب حزب سیریزا اما موفق نشده‌ است اکثریت قاطع را در پارلمان یونان به دست آورد. این حزب برای اکثریت قاطع در پارلمان به شش تا هفت کرسی دیگر نیاز داشت.

ائتلاف حزب سوسیالیست پاسوک و دمکرات‌های چپ یونان (دیمار) با ۵/ ۶ درصد آرا چهارمین نیروی سیاسی کشور شدند. حزب کمونیست یونان با ۵/ ۵ درصد آرا و حزب میانه‌روها با ۸/ ۳ درصد احزاب بعدی این انتخابات بودند.

تنها ۴/ ۵۴ درصد واجدان رای دادن در این انتخابات شرکت کردند. در انتخابات پارلمانی پیشین یونان ۶/ ۶۳ واجدان شرایط در انتخابات شرکت کرده بودند.این دومین انتخابات پارلمانی در یونان در سال جاری میلادی (۲۰۱۵) است. حزب سیریزا در انتخابات پیشین پارلمانی نیز موفق شده بود بیشترین آرا را به خود اختصاص دهد.

مطالب مرتبط