نشست دو روزه هیات پارلمانی افغانستان و پاکستان با برسی شناسایی عوامل مشکلات در دو کشوربرگزار گردید

نشست مشترک هیات های پارلمانی افغانستان و پاکستان به روز سه شنبه در شهر کابل آغاز گردید.

این نشست یازدهمین  نشست هیت پارلمانی افغانستان و پاکستان می باشد.

مسوولان هیات پارلمان افغانستان می گویند که در این نشست دو روزه بیشتر روی شناسایی عوامل مشکلات در دو کشور، گفتگو صورت می گیرد.

در نشست هیات های پارلمانی افغانستان و پاکستان در رابطه به ایجاد طرح های صلح و مبارزه مشترک علیه تروریزم نیز بحث و ابراز نظر می شود.

میروس یاسینی که ریاست هیات شورای ملی افغانستان را به دوش دارد به رادیو آزادی گفت، تا حالا بعضی پیشرفت های در زمینه شناسایی عوامل مشکلات در دو کشور به دست آمده اند:

« ما در این نشست تلاش می کنیم که راه های حل مشکلات موجود در افغاستان و پاکستان را دریابیم و همچنان می جویم که هر دو پارلمان چگونه می توانند بالای حکومت های خود فشار معقول و لازم را بیاورند تا یک نقطه پایانی به مشکل تروریزم که ما بخاطر آن قربانی زیادی را دیده ایم دریافت شود و چگونه می توانیم که روابط اقتصادی و فرهنگی بهبود یابد و مهمتر این است که چطور می توانیم که به منطقه امن و فضای آسایش برگردد. »

سلسلهء نشست های نماینده گان پارلمان های افغانستان و پاکستان در سال 2006 میلادی آغاز شده است.

در جریان این مدت، هیات های دو طرف بیش از 10 بار در کابل و اسلام آباد روی موضوعات مختلف از جلمه جستجوی راه حل برای نا امنی های موجود در دو کشور گفتگو و ابراز نظر کرده اند.

میروس یاسینی که ریاست هیات افغانی در چندین جلسهء هیات های پارلمانی افغانستان و پاکستان را به دوش داشته می گوید، آنها توانسته اند که نقاط اساسی عوامل مشکلات در دو کشور را دریابند.

به گفته وی، پاکستان پذیرفته که پناه گاه های تروریستان در مناطق سرحدی آنکشور با افغانستان یک مشکل جدی را برای دو طرف ایجاد کرده است.

آما آیا واقعاً برگزاری این همه نشست ها توانسته اند که برای حل مشکلات موجود در این زمینه موثر واقع گردند؟

احمد سعیدی یکی از کارشناسان افغان به این باور است که برگزاری همچو نشست ها به جز ضیاع وقت موثریتی دیگری را به همراه نداشته است:

« عوامل مشکلات شناسایی شده است، استخبارات پاکستان تروریستان را تقویت و حمایت می کند، لانه های تروریستان در آنسوی خط دیورند به شمول گروه حقانی وجود دارد و پاکستان از حقانیت چشم پوشی می کند، حقیقت معلوم است، اما این اعضای پارلمان نمی توانند مشکل گشا باشند چون اینها نه عامل هستند و نه هم صلاحیت تصمیم گیری را دارند، بناً هر وقتی که آی اس آی و اردوی پاکستان به حل مشکل افغانستان تصمیم گرفتند همان وقت ما امیدوار باید باشیم. »

قرار است در پایان نشست دو روزهء هیات های پارلمانی افغانستان و پاکستان یک اعلامیهء مشترک نیز صادر گردد.

این هیات پارلمان پاکستان که شماری از نماینده گان سنای آنکشور نیز عضویت آنر دارند، در حالی وارد افغانستان شده اند که حدود یک هفته پیش سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی صدراعظم پاکستان اعلام کرد که با وجود تلاش های آنها، طالبان هنوزهم آماده انجام مذاکرات صلح با حکومت افغانستان نیستند.

ادعای که از سوی شورای عالی صلح افغانستان رد شد و به گفتهء سخنگوی این شورا تماس های آنان هم اکنون نیز با برخی از طالبان وجود دارند.

مطالب مرتبط