یوکیا آمانو به ایران سفر کرد

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز (یکشنبه) برای ملاقات با مقام‌های ایران وارد تهران شده است.

150820163147_amano_640x360_isna_nocredit

خبرگزاری ایسنا آقای آمانو را چهار نفر از معاونان وی در این سفر یک‌روزه همراهی می‌کنند.

روز گذشته خبرگزاری تسنیم به نقل از بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، گزارش کرد که هدف سفر آقای آمانو اجرایی کردن همکاری‌ها بین ایران و آژانس است.

بر اساس این گزارش آقای کمالوندی “ادعای برخی رسانه‌های بین المللی درباره مأموریت سفر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران را رد کرده است.”

روز شنبه همچنین برخی از رسانه‌های خبری ایران گزارش کردند که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از ورود به تهران برای پاسخ دادن به سئوالات نمایندگان، در کمیسیون برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) مجلس ایران حاضر خواهد شد.

علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون برجام، پیشتر طی نامه ای از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، درخواست کرده بود که مقدمات حضور آقای آمانور را در این کمیسیون فراهم کند.

آقای آمانو پیش از این در یکی از جلسات کمیته سیاست خارجی مجلس سنای آمریکا حاضر شده بود و درباره توافق ایران و آژانس به سئوالات سناتورها پاسخ داده بود.

کمیسیون برجام برای بررسی توافق اتمی ایران و گروه ۱+۵ تشکیل شده و قرار است پیش از ۱۰ مهرماه گزارش بررسی توافق را به هیئت رئیسه مجلس ارائه کند.

بر اساس توافق صورت گرفته میان ایران و آژانس، قرار است گزارش موضوعات “گذشته و حال” برنامه اتمی ایران روز ۱۵ دسامبر سال جاری میلادی از سوی مدیرکل به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شود.

مطالب مرتبط