طالبان به دلیل شکاف داخلی احتمالا متلاشی می‌شوند

رویترز به نقل از یکی از تحلیل گران پاکستانی به اسم جبران احمد نگاشته است که احتمالن طالبان به دو دسته تقسیم شوند.

afghan-taliban1

این رسانه در گزارشی همچنان به نقل از یکی از سخنگویان طالبان گفته است که رهبران طالبان به هیچ عنوان تفاهم نظر ندارند و احتمال این گروه از هم خواهد پاشید.

 این اختلاف ممکن است مذاکرات صلح متزلزل بین این گروه ستیزه جو و دولت افغانستان را از مسیر خود منحرف کند و زمینه را برای گسترش داعش در یکی از ناآرام ترین مناطق جهان هموار سازد.

این اختلاف و کشمکش پس از آن بوجود آمد که دستگاه اطلاعاتی افغانستان ماه گذشته گزارشی را منتشر و اعلام کرد ملا عمر سرکرده طالبان بیش از دو سال است که مرده است.

طالبان بلافاصله طی نشستی ملا منصور معاون ملاعمر را به عنوان سرکرده جدید این گروه انتخاب کرد.

اما بسیاری از فرماندهان طالبان از اینکه منصور مرگ ملا عمر را مخفی کرده بود خشمگین بودند و با انتصاب فوری وی به عنوان جانشین ملا عمر مخالفت کردند.

ملا عبدالمنان نیازی سخنگوی گروه مخالف منصور روز شنبه گفت مذاکرات بین منصور و فرماندهان مخالف نتیجه ای نداشته است.

وی افزود: «ما دو ماه صبر کردیم و هدف ما این بود که ملا منصور اوضاع را درک کند و با کنار رفتن از این سمت اجازه دهد شورای عالی طالبان سرکرده جدید این گروه را به طور اجماع تعیین کند اما او از چنین کاری خودداری کرد.

امکان برقراری ارتباط با نمایندگان منصور به منظور دریافت اظهار نظر آنها در این خصوص فراهم نشده است.

طالبان از اواسط دهه 1990 تا سال 2001 یعنی زمانی که آمریکا در حملاتی هوایی رژیم طالبان را سرنگون کرد ، بر افغانستان حکومت می کرد. اما طی چند سال اخیر و با خارج شدن نیروهای غربی از افغانستان ، ستیزه جویان طالبان فعالیت هایشان را گسترش داده اند.

نیازی به این مسئله اشاره نکرد که فرماندهان مخالف منصور به او حمله خواهند کرد بلکه تاکید کرد فرماندهان مخالف اکنون به طور مستقیم حملات خودشان را بر دولت افغانستان و متحدان خارجی آنها در این کشور متمرکز خواهند کرد.

وی افزود هر کسی که تحت فرماندهی ملا منصور فعالیت ستیزه جویانه انجام دهد « جهادی » نیست.

نیازی تصریح کرد : ما به طور علنی مخالفت خودمان را با ملا منصور اعلام می کنیم.

این اظهارات نیازی پس از آن مطرح شد که یعقوب پسر ملا عمر و منان برادر ملا عمر این هفته با منصور بیعت کردند. خانواده عمر ابتدا با منصور مخالف بودند اما پس از آنکه منصور با فهرست درخواست های آنها موافقت کرد، توافق کردند از او حمایت کنند.

کاخ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده ملا عمر سال 2013 در بیمارستانی در شهر کراچی پاکستان مرده است. دستگاه جاسوسی افغانستان نیز چنین ادعایی را مطرح کرده است.

اما خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان گفت :« من با قاطعیت می گویم که ملا عمر نه در پاکستان مرده و نه در این کشور دفن شده است. ملا عمر در کویته و کراچی نبوده است.»

این کشمکش داخلی می تواند باعث از هم پاشیدن طالبان شود و همچنین تهدیدی برای مذاکرات صلح بین شورشیان طالبان و دولت افغانستان به منظور پایان دادن به 13 سال جنگ در این کشور است.

از زمان اعلام انتصاب منصور به عنوان سرکرده طالبان توسط شورای رهبری طالبان مستقر در کویته پاکستان ، برخی اعضای بلندپایه این گروه ازجمله برادر ملا عمر آن را محکوم کرده اند.

سید محمد طیب آقا از اعضای بلندپایه طالبان پس از انتشار گزارش هایی درباره مرگ ملا عمر استعفای خود را به عنوان رئیس دفتر سیاسی این گروه در دوحه پایتخت قطر اعلام کرد. هدف از تاسیس دفتر سیاسی طالبان در قطر کمک به پیشبرد مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان بود.

آقا افزود به عقیده وی تصمیم در مورد مخفی کردن خبر مرگ ملا عمر که منصور نقش اصلی را در این زمینه ایفا کرده یک اشتباه تاریخی بوده است. اکنون نیز انتصاب سرکرده طالبان خارج از این کشور و از میان افرادی که خارج از افغانستان هستند نیز یک اشتباه تاریخی بزرگ است.

وی تصریح کرد سرکرده طالبان باید از میان مجاهدین شجاعی که در داخل افغانستان حضور دارند انتخاب شود.

منصور که از روابط نزدیک با پاکستان برخوردار است برای متحد نگه داشتن طالبان با مشکل روبرو خواهد بود زیرا فرماندهان تندرو طالبان خواستار پایان یافتن مذاکرات صلح با دولت افغانستان و ادامه جنگ هستند.

در حال حاضر نمی توان به درستی گفت منصور با چه چالش هایی روبرو خواهد بود اما مشکلاتی که او از هم اکنون با آنها روبرو شده است از تعلیق احتمالی روند صلح با دولت افغانستان حکایت دارد.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از طرفداران دنبال کردن روند صلح با طالبان است اما رهبران طالبان هنوز در مورد مشارکت در این روند اختلاف نظر دارد.

دستیابی به یک موافقتنامه صلح با شورشیان طالبان یکی از اولویت های غنی است که ماه سپتامبر گذشته اداره امور را در افغانستان به دست گرفت.

امیدها در مورد احیای روند صلح افغانستان پس از آن افزایش یافت که مقامات پاکستان و افغانستان اعلام کردند تعدادی از رهبران طالبان اعلام کرده اند مایل به آغاز مذاکرات هستند و آماده اند این مذاکرات هرچه سریعتر شروع شود.

کارشناسان می گویند این تغییر موضع طالبان ناشی از فشار پاکستان بوده است.

مطالب مرتبط