انجمن بانوان معلول در بلخ آغاز به کار کرد

زنان معلول از قشرهای آسیب پذیر در افغانستان است که همواره به معلولیت شان با زندگی دشوار و پررنجی روبرو هستند.بانوان معلول در ولایت بلخ برای رفع نیازمنیدی های‌شان و برداشتن موانع برسر راه زندگی شان انجمن بانوان معلول را ایجاد کردند.

12023263_900342386717616_1535692276_nنجیب الله یزادن پناه مسوول کمیته سویدن در ولایت بلخ که درافتتاح انجمن بانوان معلول دربلخ اشتراک کرده بود به خبرگزاری افق گفت: انجمن بانوان معلول در بلخ، به همکاری کمیته سویدن ایجاد شده و هدف آن داد خواهی از حقوق زنان معلول در این ولایت است.

وی همچنان افزود که 150 زن از ولسوالی‌های ولایت بلخ درحال حاضر عضویت این انجمن را دارند و امروز همه برای افتتاح آن به شهر مزار شریف گردهم آمدند.

بانوان معلول در ولایت بلخ با مشکلات زیادی چون بیکاری، فقر و تحقیر شدن روبرو هستند.
یزدان پناه می‌گوید: «اولین مشکل زنان معلول بیکاری است؛دومین آن مشکل اجتماعی است زیرا مردم آنها را تحقیرمی‌کنند وناتوان می‌خوانند وسومین آن هم مشکل آموزشی است چون تاهنوزخط بریل زیاد شایع نیست وکتاب‌های ویژه نابینایان وجود ندارد».

خانم پروانه سما صمدی که برای ایجاد انجمن تلاش نموده وخود را به ریاست این انجمن نیز نامزد کرده است می‌گوید وی تلاش کرده است تا با ایجاد انجمن دفاع ازحقوق زنان معلول بسترهای مناسب اشتغال وآموزش را برای آنان فراهم کرده و زنان معلول را ازکنج خانه‌ها بیرون آورده وارد جامعه نماید.

براساس آمارهای سازمان ملل متحد ، درافغانستان از هرده زن یک زن معلول می باشند اما یافته‌های یک سازمان معتبرکه ده سال پیش درنیتجه بررسی وضعیت معلولان درکشورانجام یافته است، نشان می‌دهد که ازجمعیت نزدیک به 30میلیونی افغانستان بیشتر از800هزار نفر معلول هستند.

مطالب مرتبط