نماینده دائم روسیه در سازمان ملل: مقام های کاخ سفید درخصوص استفاده کنندگان از سلاح های شیمیایی درسوریه شفاف و درست نه بوده است

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با انتقاد شدید از مواضع دولت آمریکا در قبال تحولات سوریه، اقدام به افشاگری درباره خلاف واقع گویی ها و عدم شفافیت مقام های کاخ سفید درخصوص استفاده کنندگان از سلاح های شیمیایی در آن کشور کرد.IMAGE635092356457674529

به گزارش افق به نق از ایرنا ˈویتالی چورکینˈ در جمع خبرنگاران سازمان ملل نکات مهم و برجسته ای را در خصوص موضع گیریها و اظهارات مقام های کاخ سفید قبل و بعد از زمان استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه مطرح نمود.

وی اظهار داشت ما با دقت گزارش دکتر اکه سلستروم رییس کمیته حقیقت یاب سازمان ملل در مورد سلاح های شیمیایی سوریه را مطالعه کردیم و تحلیل های فنی و سیاسی خود را با همکارانمان در شورای امنیت در میان گذاشتیم.

وی تاکید کرد : گزارش سلستروم نشان می دهد که در چندین مورد از سلاح های شیمیایی در سوریه از جمله در منطقه ˈحلبˈ و اطراف دمشق استفاده شده است، نکته کلیدی برای جامعه جهانی این است که چه کسانی از این سلاح ها استفاده کرده اند؟

چورکین افزود : از دو حالت خارج نیست، یا دولت سوریه اقدام به استفاده از سلاح های شیمیایی کرده و یا توسط گروههای مخالف به کار گرفته شده است.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل افزود : اگر بپذیریم که دولت سوریه عامل به کارگیری سلاح های شیمیایی در منطقه حلب می باشد، در مکانی دست به چنین اقدامی زده که سربازان خود را هم در برگرفته است، از طرفی چرا بعد از این عمل بلافاصله خواستار تحقیقات جامعه بین المللی در مورد این حادثه شد.

وی افزود : اما سوال اساسی دیگری هم مطرح است، چرا کسانی که دولت سوریه را متهم به استفاده از سلاح های شیمیایی در منطقه حلب نمودند، مانع از انجام تحقیقات فوری در مورد آن حادثه شدند و تمام توان خود را برای انحراف در مسیر تحقیقات و یا تاخیر در اجرای آن به کار بستند؟

چورکین با یادآوری این مطلب که ابتدا دبیرکل سازمان ملل خواستار تحقیقات فوری درباره حادثه حلب شد، گفت : دولت های فرانسه و انگلیس در یک اقدام غیر منتظره شروع به سنگ اندازی در مسیر تحقیقات کردند و یکباره به یاد حادثه ای که چهار ماه قبل از آن در حمص رخ داد، افتادند و خواستار تحقیقات جامع و کامل در مورد همه ابعاد سلاح های شیمیایی در سوریه شدند.

وی افزود : متاسفانه بان کی مون هم تسلیم فشار دولت های این دو کشور و تا بار دیگر ماجرای سلاح های شیمیایی در عراق تکرار شود، به همین دلیل دولت سوریه هم با این درخواست مخالفت کرد و خواستار تحقیقات، بازرسان روسیه در این خصوص شد.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با تاکید بر اینکه دولت مسکو تیم کارشناسی خود را برای تحقیق در این خصوص به سوریه اعزام کرد، اظهار داشت متاسفانه به رغم اینکه دکتر سلستروم از یافته های کارشناسان روسی در این زمینه اطلاع داشت، اما حاضر نشد در گزارش خود به آن اشاره کند.

وی با انتقاد از مخالفت سه کشور غربی عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، انگلیس و فرانسه) اظهار داشت در نتیجه این تاخیرها و کارشکنی ها تحقیقات لازم در خصوص حلب انجام نشد و حادثه تاسف بار حمله شیمیایی به اطراف دمشق تکرار شد.

چورکین با انتقاد از سیاست های کاخ سفید در قبال تحولات سوریه گفت : آمریکا نتیجه تحقیقات خود را که بر اساس یک سری اشارات بدون مدارک و مستندات به دست آمده ، به کنگره آمریکا می فرستد تا آنان در خصوص حوادث سوریه اظهار نظر و یا به سمت تصمیم گیری بروند.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل افرود : دولت کرملین خواستار انجام یکسری تحقیقات جامع در این خصوص شد که کشورهای غربی عضو دائم شورای امنیت آن را نادیده گرفتند.

وی افزود : بر اساس افشاگریهای اسنودن آمریکا از دسامبر 2012 بر اساس منابع اطلاعاتی قوی که در اختیار داشت، از مراحل ترکیب و آماده سازی سلاح های شیمیایی در سوریه مطلع بود.

چورکین افزود : تحقیقات نشان می دهد ماده شیمیایی سرین که در سوریه به کار گرفته شده است، مدت زمان کوتاهی خاصیت خود را از دست می دهد، بنابراین دولت آمریکا می دانست زمانی که مراحل ترکیب و آماده سازی انجام می شود، بزودی از آن استفاده خواهد شد، سوال اساسی این است، پس چرا آمریکا در آن زمان سکوت کرد؟

او اضافه کرد دولت آمریکا می دانست که گروههای مخالف در حال استفاده از این سلاح ها هستند، بنابر این چند روز قبل از آن مسئله خط قرمز را مطرح کرد، زیرا می دانست که بزودی این سلاح ها به کار گرفته می شوند.

نماینده روسیه در سازمان ملل خاطر نشان کرد در چنین زمانی بود که باراک اوباما، بشار اسد را متهم به استفاده از سلاح های شیمیایی کرد.

چورکین افزود : ماده شیمیایی سرین که در 21 آگوست در منطقه دمشق مورد استفاده قر ارگرفت از همان نوعی بود که در ماه مارس به کار گرفته شده بود با این تفاوت که میزان غلظت بیشتری داشت.

به گفته وی، این نشانه واضحی است مبنی بر اینکه گروههای مخالف سوری دراین فاصله توانسته بودند، کیفیت کاربرد سلاح های شیمیایی را بهبود ببخشند.

وی با ذکر این نکته که همه این شواهد نشان می دهند که گروههای مخالف در تاریخ 21 آگوست از سلاح های شیمیایی استفاده کرده اند، اظهار داشت نماینده دولت آمریکا در سازمان ملل صرفا برای انحراف اذهان عمومی در تاریخ 16 سپتامبر با صدور بیانیه ای گفت : مدرکی دال بر اینکه ثابت کند، گروههای مخالف از سلاح های شیمیایی استفاده کرده اند، در دست نیست .

چورکین در پایان با اشاره نکاتی از قبیل جمع آوری اجساد کشته شدگان از جمله کودکان در یک نقطه و تهیه فیلم و گزارش در فاصله کوتاهی بعد از حمله شیمیایی 21 آگوست نشان می دهد که گروههای مخالف برای بدنام کردن دولت بشار اسد و مجوز حمله نظامی به سوریه دست به چنین اقداماتی زده اند.

مطالب مرتبط