وزیر خارجه امریکا:ممکن است امضای تفاهم نامه امنیتی به جانشینˈحامد کرزی، رییس جمهور بعدی افغانستان انجام شود

وزیر خارجه امریکا جان کری روز یکشنبه  ۲۴ قوس در اقدامی که اعطای وقت بیشتری به افغانستان به نظر می رسید، گفت: لازم نیست توافق نامه امنیتی تا ماه ژانویه  امضا شود.

به گزارش افق به نقل از خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، کری وزیر خارجه امریکا  درمصاحبه ای با شبکه تلویزیونی ˈای بی سیˈ تاکید کرد ممکن است امضای تفاهم نامه به جانشین ˈحامد کرزیˈ، رییس جمهوری افغانستان محول شود. انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ماه آوریل 2014 برگزار می گردد.

کری در پاسخ به این سوال که آیا کرزی باید تا ماه ژانویه این تفاهم نامه را امضا کند، گفت: خیر.

این در حالی است که دو کشور پیش از این و بعدازمذاکراتی،ژانویه سال 2014 را زمان نهایی شدن تفاهم نامه دانستند.

اما کرزی درسفر اخیر خود به هند روز شنبه گفت که دیگر به آمریکا اعتماد ندارد و (واشنگتن) نمی تواند برای امضای تفاهم نامه او را تهدید و ارعاب کند.

آقای کرزی در مصاحبه ای در هند به نامه ˈباراک اوباماˈ، رییس جمهوری آمریکا اشاره کرد که گفته بود این کشور به امنیت افغان ها در خانه هایشان احترام می گذارد.

رییس جمهوری افغانستان با توجه به این نامه گفت:آنها باید نشان دهند به منازل افغان ها احترام می گذارند.مراحل صلح را رسمی و آشکارا اجرا کنند و دیگر مناطق مسکونی را بمباران نکنند.

کری نیز اذعان کرد که کرزی خواستار تضمین بیشتر است و گفت: مشخص است که او (کرزی) تضمین های بیشتری می خواهد و به نظر من می توان کار را به این شکل پیش برد.

مطالب مرتبط