پیروزی خانم میشل باشله رهبر سوسیالیست شیلی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور

رهبر سوسیالیست شیلی میشل باشله روز یکشنبه ۲۴ قوس پس از پیروزی چشمگیر در دور دوم انتخابات برای بار دوم به عنوان رییس جمهوری این کشور برگزیده شده است.

به گزارش افق  به نقل ازخبرگزاری فرانسه از سانتیاگو ، باشله 62 ساله از 11 مارس  زمام امور کشور را به دست خواهد گرفت و جانشین ˈ سباستیان پینرا ˈ رییس جمهوری میلیاردر محافظه کار شیلی خواهد شد.

وی در سال 2006 به عنوان نخستین رییس جمهوری زن شیلی انتخاب شده بود.

ˈ اولین ماتی ˈ رقیب باشله در این انتخابات نیز پیروزی وی را به رسمیت شناخت.

ماتی به خبرنگاران گفت :ˈ بدیهی است که وی در این مرحله پیروز شده است و ما به وی تبریک می گوییم . من بعدا شخصا با وی دیدار و گفت وگو خواهم کرد .

هیات انتخاباتی ملی شیلی گفته است پس از شمارش 56 درصد آرا ، باشله 59/62 درصد آرا را به خود اختصاص داد در حالی که سهم ماتی از این آرا تنها 40/37 درصد بود.

رقابت باشله با ماتی نخستین رقابت دو نامزد زن در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در یک کشور امریکای لاتین بود.

در دور اول انتخابات که به پیروزی باشله با کسب 47 درصد در مقابل 25 درصد آرا انجامید، بیش از 50 درصد از واجدین شرایط زحمت رای دادن را به خود ندادند.

تمرکز باشله بیشتر بر عدالت اجتماعی در کشوری بود که از بالاترین در آمد سرانه در بین کشورهای امریکای لاتین برخوردار است.

وی پیشنهاد افزایش مالیات ها به 2/8 میلیارد دلار را برای تقویت خزانه دولت داده است و خواهان دسترسی رایگان همه به تحصیلات بالاتر از آموزش متوسطه است .

باشله همچنین امیدوار است تا بتواند سریعا به اصلاحات چشمگیری دست بزند که اکثر مردم خواهان آن هستند از جمله این اصلاحات بازنگری کلی قانون اساسی میراث به جای مانده از دوران حکومت دیکتاتوری آگوستو پینوشه است.

مطالب مرتبط