غنی: اصلاحات بنیادی همچنان در کشور انجام می‌شود

محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در نشست “مقامات عالی رتبه” در کابل گفت که حکومت وحدت ملی اصلاحات اساسی را آغاز کرده و تا اکنون نتایج خوبی داشته است.

6

او با اشاره به آغاز کار اداره تدارکات ملی گفت که میلیون ها افغانی پول کشور صرفه جویی شده و سرمایه‌گذاری‌ها نیز هدفمند انجام می شوند.

آقای غنی در دومین نشست ‘مقامات عالی رتبه’ که امروز در کابل در جریان است، گفت که دولتش به رشد اقتصادی افغانستان متعهد است و بدین منظور روند اصلاحات در نظام خدمات ملکی، اصلاحات در نظام عدلی و قضایی، تقویت بخش خصوصی، گمرکات و رسیدگی به پرونده کابل بانک را در دستور کار خود قرار داده است.

‘نشست مقامات عالی رتبه’ هر سال برای بررسی مراحل همکاری دو جانبه میان افغانستان و جامعه جهانی که در کنفرانس توکیو (جولای/ژوئیه ۲۰۱۲) مشخص شد، برگزار می‌شود.

براساس مفاد نشست توکیو افغانستان و جامعه جهانی تعهداتی دارند که هر دو مکلف به اجرای آن در ‘چارچوب حسابدهی مشترک’ هستند و وزارت خارجه افغانستان گفته است که هدف از نشست کنونی در کابل بررسی پیشرفت‌های است که افغانستان در نشست لندن (دسامبر ۲۰۱۴) با طرح برنامه ‘خود اتکایی’ متعهد به اجرای آنها شده بود.

رییس جمهوری افغانستان گفت این نشست برای آن برگزار شده تا بر چارچوب ادامه همکاری میان افغانستان و کشورهای کمک‌کننده تا برگزاری نشست امنیتی سال آینده ناتو در وارسا و نشست اقتصادی در بروکسل که هر دو در مورد افغانستان خواهند بود، توافق شود.

رییس جمهوری افغانستان گفت: “قرار است در سال آینده کمپاین گسترده‌ای را بخاطر تشویق شرکت های بین‌المللی و منطقه‌ای به سرمایه‌گذاری در افغانستان، راه اندازی کنیم.”

او گفت بودجه‌سازی موثر برای نهادها، دومین برنامه مهم اصلاحی دولت است و تسریع روند مبارزه با فساد اداری و مدیریت مصارف پروژه‌ها هم شامل همین اصلاحات است.

رییس جمهور غنی افزود: “تعهد دیگر ما در راستای توانمندسازی زنان و حقوق بشر بود که در اوایل سال جاری حکومت افغانستان برنامه تازه را آغاز کرد، تا حقوق زنان تقویت شده و مصونیت آنان تضمین شود و همچنین تقویت حقوق بشر در صدر تعهدات ما قرار دارد.”

او گفت: “استراتژی عمده اقتصادی ما را افزایش تولیدات داخلی از طریق تمرکز بالای سرمایه‌گذاری ها در بخش زراعت، معادن، زیربناها و اتصال منطقه تشکیل می‌دهد.”

آقای غنی همچنین در مورد روند صلح با طالبان گفت: “در صورت مساعد بودن شرایط و آمادگی جانب مقابل برای تأمین صلح در کشور، این بحث ادامه خواهد یافت، تا جنگ و کشتار مردم بیگناه خاتمه یابد.”

در این نشست که شام دیروز در کابل گشایش یافت، مقامات بیش از ۳۰ کشور جهان و ۴۰ سازمان بین المللی، حضور دارند.

دومین نشست ‘مقامات عالی رتبه’ در پی دو روز برگزاری یک نشست دیگر بین‌المللی در کابل، آغاز به کار کرد.

اجلاس ریکا روزهای پنجشنبه و جمعه در کابل برگزار شد و در آن کشورهای منطقه اهمیت افغانستان را برای اقتصاد و همکاری‌های منطقه‌ای مورد بررسی قرار دادند.

ترکمنستان در این اجلاس اعلام کرد که حاضر است هفتمین اجلاس ریکا را در سال ۲۰۱۷ میزبانی کند.

مطالب مرتبط