امنیت چه تاثیری به احیای مجدد جاده ابریشم دارد؟

نشریه امریکایی فارن پالیسی با اشاره به اهمیت نشست ریکا در کابل در گزارشی نوشته است که بدون امنیت و صلح، بهره برداری کامل از پروژه‌های زیربنایی از جمله راه ابریشم در افغانستان کار سخت خواهد بود.

654444

در گزارش این نشریه آمده است که راه ابریشم تاثیر خوبی به اقتصاد کشورهای منطقه دارد؛ اما نباید ناامنی را نادیده گرفت.

پنجشنبه و جمعه هفته‌ی گذشته، کابل میزبان ششمین دور نشست ریکا بود و در آن ده‌ها وزیر خارجه و مسوولان نهادهای بین‌المللی اشتراک کرده بودند.

اولین اجلاس ریکا در سال 2005 در کابل، دومین اجلاس در سال 2006 در دهلی نو، سومین اجلاس آن در سال 2009 در اسلام آباد، چهارمین آن در اواخر سال 2010 در استانبول ترکیه و پنجمین کنفرانس آن در شهر «دوشنبه» با حضور رهبران شماری از کشورهای همسایه به هدف تقویت زیرساخت‌های انتقال انرژی، توسعه منابع انسانی در منطقه، سرمایه‌گذاری، تجارت و ترانزیت با همکاری سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی برگزار شد.

فارن پالیسی نگاشته است که کنفرانس ریکا، فرصت‌ها و چالش‌های بسیاری را برای جامعه بین‌المللی به‌ویژه کشورهای آسیایی به منظور برقراری ثبات در افغانستان برجسته می‌سازد.

این گزارش می‌افزاید که در خصوص اهمیت کنفرانس ریکا و راه ابریشم که برای افغانستان 2 نکته مثبت وجود دارد.

نخست کمربند اقتصادی راه ابریشم که از سوی چین رهبری می‌شود و در کنار  افغانستان چندین کشور منطقه در آن دخیل هستند.

دوم  در کریدور مرکزی جاده ابریشم که از سوی ترکیه رهبری می‌شود، افغانستان عضویت و دخالت دارد.

همچنان در ابتکار راه جدید ابریشم که از سوی امریکا حمایت می‌شود، افغانستان سود می‌برد.

بنابر این گزارش، در 10 ماه گذشته، حکومت افغانستان تلاش‌های 13 ساله را برای ایجاد فضای بهتر تجارت، ترانزیت و سرمایه‌گزاری منطقه‌ای 2 چندان ساخته است.

موفقیت کنفرانس “ریکای 6” برای افغانستان این موضوع را واضح می‌سازد که آیا همسایه‌های این کشور برای تامین امنیت افغانستان همکاری می‌کنند؟

فارن‌ پالیسی در پایان گزارش خود بر این نکته تاکید می‌کند که بدون امنیت کامل، بهره‌برداری از پروژه‌های زیربنایی از جمله راه ابریشم مشکل خواهد بود.

کارشناسان امور اقتصادی نشست همکاری‌های منطقه‌ای اقتصادی برای افغانستان را با اهمیت دانسته و معتقد هستند کابل میتواند از این فرصت استفاده کرده و توجه جهان را به خود جذب کند.

مطالب مرتبط