حکمت کرزی عنصر کلیدی تحول سیاسی افغانستان را در ایجاد شرایط برای تامین صلح در کشور می پندارد

 مدیر مرکز مطالعات منازعات و صلح ‌ حکمت کرزی در یک سیمینار بین المللی گفت،  طالبان پس از ۲۰۱۴ در افغانستان به قدرت برنمی گردند.pir-1

او که در سیمینار بین المللی در رابطه با مسائل افغانستان در مسکو به تاریخ ۱۲ دسمبر برگزار شده بود، سخنرانی می کرد، تاکید نمود که: «امروز ۶۰٪ نفوس افغانستان را جوانان کمتر از ۲۶ ساله تشکیل می دهند. افغانستان نه تنها یکی از جوان ترین کشورهای منطقه است که یکی از جوانترین کشورهای دنیا نیز است. و برای جوانان افغان رژیم سیاسیی که طالبان در نظر دارند، پذیرفتنی نیست.».

به گفته ی حکمت کرزی، در حال حاضر سه فرایند انتقال در حال اجرا است: انتقال در زمینه ی تامین امنیت، در عرصه ی سیاست و در بخش اقتصاد. به عقیده‌ی او: «هرسه این فرایندهای انتقال اهمیت مساوی دارند هرچند رسانه های همه‌گانی و ذهنیت عامه بیشتر مشغول مسأله انتقال امنیتی استند. در قدم اول به این دلیل که با انتقال مسوولیت های امنیتی در افغانستان از نیروهای ناتو به ارتش و پولیس ملی، تعداد «ظامیان افغانستان که به شهادت می رسند، افزایش می یابد.».

مدیر مرکز مطالعات مسائل منازعات و صلح کابل ضمن صحبت هایش پیرامون اهمیت فرایند انتقال در عرصه‌ی امنیتی،‌ تاکید کرد که «افغانستان و ارتش آن نیازمند پشتیبانی در عرصه های گوناگونی از جمله در تاسیس نیروهای نظامی-هوایی است.».

حکمت کرزی دگرگونی زنده‌گی اقتصادی افغانستان را پیش از هرچیز دیگر در ارتقای موقعیت منطقه‌یی کشورش می بیند: « ما می بایست دهلیز وصل کننده یی برای پروژه های اقتصادی، انتقالاتی و زیرساخت سازی آسیای مرکزی و آسیای جنوبی باشیم.». اینتحلیل‌گر افغان باور دارد که در قدم دوم اهمیت فراوانی برای تغییر اقتصادی کشورش منابع غنی طبیعی است.

حکمت کرزی عنصر کلیدی تحول سیاسی افغانستان را در ایجاد شرایط برای تامین صلح در کشور می پندارد. به عقیده‌ی او رسیدن به این هدف مستلزم حل سه مسأله‌ی دیگر است.

در قدم اول، این مسأله عبارت است از برگزاری موفقانه ی انتخابات ریاست جمهوری. او می گوید: «ما به انتخابات قانونی و شفاف ریاست جمهوری نیاز داریم نه چنان انتخاباتی که در سال ۲۰۰۹ داشتیم». به نظر می رسد منظور حکمت کرزی مداخله ی دولت های غربی در امور انتخابات ریاست جمهوری به سود مهمترین رقیب حامد کرزی، یعنی داکتر عبدالله است.

در قدم دوم، سیاست پاکستان در قبال همسایه اش افغانستان می بایست تغییر کند.«پاکستان باید نقش سازنده اش را آغاز کند». حکمت کرزی با بیان این مطلب خاطرنشان کرد که دستگیری ملا عبدالغنی برادر در فبروری ۲۰۱۱ توسط استخبارات پاکستان منجر به «نابودی حلقه‌ی کلیدی زنجیره ی مذاکرات» میان مقامات کابل و طالبان گردید.

بالاخره‌ در نهایت امر جامعه جهانی و کشورهای همسایه باید از اجرای پروژه های رقابتی در خاک افغانستان اجتناب کنند. حکمت کرزی آرزومندی نخبه گان سیاسی کابل را چنین فرمولبندی کرد: «ما نیاز به این داریم که همه کشورهایی که در مسائل افغانستان منافع دارند، همگام و هماهنگ اقدام کنند».

مدیر مرکز مطالعات منازعات و صلح در تبصره یی پیرامون ماجرای موافقتنامه‌ی امنیتی دو جانبه میان امریکا و افغانستان اظهار داشت: «افغان‌ها می خواهند که امریکایی ها در کشورشان باقی بمانند. اما به چه قیمتی؟ در چه شرایطی؟ این خیلی اهمیت دارد. زیرا مخالفین پیوسته حکومت را انتقاد می کنند که شرایط را برای ساختن پایگاه‌هایی برای امریکایی مساعد کرده و ازین پایگاه‌ها هواپیماهای امریکایی پرواز می کنند و افغانها را می کشند».

حکمت کرزی خواهان همکاری گسترده‌تر و مستقیم‌تر، بدون دلال، میان روسیه و افغانستان گردید: «برای روسیه طرف مقابل همکاری باید تنها دولت افغانستان باشد، نه این که از طریق ایالات متحده، ناتو یا کسی دیگر… ما نمی خواهیم که ناتو به افغانستان از فلتر عینک های روسیه نگاه کند همچنان که نمی خواهم روسیه نگاهش از فلتر عینک های ناتو نسبت به افغانستان بگذرد.»

این سیمینار با حضور مقامات وزارت های خارجه و دفاع روسیه، نماینده گان سازمان های ناتو، شانگهای، امنیت دسته جمعی، دیپلومات های خارجی مقیم مسکو، کارشناسان روسی و خارجی ، و برخی افغانهای مقیم روسیه برگزار شد.

مطالب مرتبط