حامدکرزی در هند: قرارداد امنیتی واشنگتن -کابل را برای حضور 12 هزار نیروهای آمریکایی پس از سال 2014 امضا نمی کند

به گزارش افق به نقل ایرنا از  از هند  شهردهلی نو – حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان درباره موضوع امضای قرارداد امنیتی با آمریکا و برخی صحبت های تهدید آمیزآمیز مقامات این کشور اظهار داشت: صحبت های تهدیدآمیز کاری از پیش نمی برد و ما کشوری نیستیم که تسلیم این گفته ها شویم واگر آنها این موضوع را متوجه نشده اند، برایشان بهتر است که آن را دریابند.

حامد کرزی که در سفری چهار روزه در هند بسر می برد روز جمعه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ˈان دی تی وی ˈ هند، افزود: ما این قرارداد را زمانی به امضا می رسانیم که امضای آن به استقرار صلح و امنیت در افغانستان منجر شود.

کرزی که پس در انتخابات سال آینده قدرت را تحویل می دهد، با تاکید بر اینکه حضور نیروهای ناتو تنها به معنی بمب ها و کشتارهای بیشتر است، نسبت به تهدید قانونگذاران و مقام های آمریکایی نیز موضع گرفت.

مقامهای آمریکایی گفته بودند که در صورت امضا نشدن قرارداد از سوی کرزی تا پایال سال جاری، نیروهایشان را بطور کامل از افغانستان خارج می کنند.

رییس جمهور افغانستان در جریان سفرش به هند  تلاش دارد که هند را قانع کند تا همکاری نظامی بیشتری با افغانستان داشته باشد.

سفر حامد کرزی به هند در حالی انجام می شود که آمریکا امیدوار است که دهلی نو بتواند کرزای را قانع کند که این پیمان نامه مناقشه برانگیز را به امضا برساند.

کرزی امروز پیش از دیدار با نخست وزیر هند، با سلمان خورشید، وزیر امور خارجه این کشور نیز دیدار کرد.

هدف وی از این دیدارها اطمینان حاصل کردن از این است که خروج 75 هزار نیروی ناتو به فرماندهی آمریکا موجب بازگشت دوباره طالبان به قدرت نمی شود.

وی در آخرین دیدار از دهلی نو در ماه مه فهرست درخواست های نظامی از دهلی نو را به مقام های هند ارایه داد.

وزارت امور خارجه هند از اعلام جزییات این فهرست خودداری کرد اما گزارش های رسانه های محلی حاکی از آن است که تسلیحات سبک و سنگین از جمله وسایل نقلیه هوایی، سلاح های کوچک و مهمات در این فهرست به چشم می خورد.

ام.کی.بهادر کومار، سفیر پیشین هند در کابل ضمن بیان اینکه کرزی با استقبال گرمی در دهلی نو مواجه می شود، گفت: اما نباید انتظار داشت که همه این درخواست ها پاسخ داده شود.

اکنون همکاری های بسیاری میان هند و افغانستان در حوزه های امنیتی و دفاعی وجود دارد، بطوری که صدها مقام افغان در هند آموزش دیده اند.

هند تاکنون دو میلیارد دلار برای بازسازی افغانستان اختصاص داده است و کرزی اکنون به امید کمک بیشتر از جمله حمایت های نظامی هند به این کشور سفر کرده است.

مطالب مرتبط