حامد کرزی رییس جمهور اسلامی افغانستان با مقامات هندی روی مسایل مختلف گفتگو کرد

حامد کرزی ریس  جمهور افغانستان ،  به هدف دیدار با مقامات هندی و اشتراک در یک کنفرانس بین المللی روز گذشته  ۱۲ دسامبر، عازم هند شد.

این سومین سفر  رییس جمهور افغانستان در سال جاری و چهارمین سفر وی طی ۱۲ سال گذشته به هند است.

حامد کرزی امروز جمعه با ˈمان موهان سینگˈ نخست وزیر هند دیدار  کرد و در این دیدار ؛ روابط دو کشور پس از خروج نیروهای ناتو در سال 2014 و چگونگی حمایت نظامی و غیرنظامی هند از افغانستان بررسی شد.

سفیر افغانستان در دهلی نو پیش از سفر رییس جمهوری افغانستان به این کشور گفته بود کرزی با توجه به خروج نیروهای ناتو از این کشور در سال میلادی آینده برای افزایش دریافت کمک های غیرنظامی و نظامی از جمله سلاح های سنگین، روز جمعه به هند سفر می کند.

شیدا محمد ابدالیˈ گفته بود پس از خروج ناتو، نوبت کشورهای منطقه، به خصوص هند است تا نقش جدیدی در منطقه ایفا کنند.

وی افزود: رییس جمهوری افغانستان در شرایط حساس تاریخی این کشور به هند سفر می کند تا اهمیت روابط دو کشور در سال 2014 میلادی و پس از آن را به رهبران هند نشان دهد.

وی اضافه کرد: همکاری در همه حوزه ها از جمله امنیتی و نظامی برای دو کشور بسیار مهم است و در گفت وگوها نحوه سرعت بخشی به روند توافقنامه مشارکت راهبردی مورد بررسی قرار می گیرد.

ریاست جمهوری افغانستان در یک اعلامیهء گفته است که رییس جمهور کرزی در یک کنفرانس بین المللی در بارهء روابط خارجی هند که در پوهنتون پونه دایر می گردد، اشتراک کرده بیانیهء ایراد خواهد کرد.

وزارت امور خارجهء هند دیروز در صفحهء تویتر خود نوشته است که حامد کرزی رییس جمهور افغانستان برای دیدار چهار روزه از هند به میدان هوایی دهلی جدید رسید.

صفحه انترنتی ریاست جمهوری افغانستان خبر داد که قرار است حامد کرزی در جریان سفرش از هند با صدراعظم من موهن سنگهـ، وزیر خارجه سلمان خورشید و سرمایگذاران هندی دیدن کند.

مقامات امریکایی ابراز امیدواری کردند که شاید مقامات هندی بتوانند رییس جمهور کرزی را به امضاء قرارداد امنیتی و دفاعی با امریکا تشویق کنند.

هرچند، در اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان به مسالهء امضاء قرارداد امنیتی بین افغانستان و امریکا اشاره نشده، اما آنند سهای سر محرر روزنامهء ایشین ایج و کارشناس روابط هند و افغانستان می گوید:
حامد کرزی در این سفرش تلاش خواهد کرد تا برای آغاز مذاکرات صلح که اولین شرط امضاء قرارداد امنیتی با امریکا است، از نفوذ هند بر امریکا، استفاده کند.

او گفت:
« دوستان افغانی از هند این توقع را خوهند داشت که بر امریکا فشار آورند تا با همهء قدرت و توان از این مفکوره افغانستان حمایت کند که پاکستان باید به طالبان اجازه بدهد تا با حکومت و شورای عالی صلح افغانستان گفتگو کند و هند باید از روابط خوب خود با امریکا در این مورد کار بگیرد. »

انتظارمی رود که حامد کرزی در این سفر همچنان تلاش کند تا حمایت و کمک هند را با نیروهای امنیتی افغان جلب کند.

بر اساس گزارش روزنامه دی نشنل، حامد کرزی رییس جمهور افغانستان برای تجهیز اردوی افغان از هند، اسلحه ثقیل، هلیکوپتر، توپ و تانک تقاضا خواهد کرد.

حکومت افغانستان در ماه گذشته فهرست نیازمندی های نظامی خود را به جانب هند تسلیم داد. اما به نظر آنندسهای هند بیشتر به کمک در عرصه تربیت نظامی نیروهای افغان علاقمند است:

« اگر هند باشد و یا روسیه و چین، در عرصه تهیه سلاح جای امریکا را در افغانستان گرفته نمی تواند. اما عرصه های دیگری نیز وجود دارند، مانند آموزش نظامی، تشریک اطلاعات و معلومات استخباراتی و آموزش استخباراتی که قبلاً هم رسماً به نیروهای افغان داده شده و در این رابطه از سال 2001 میلادی به این سو، به 1400 سرباز افغان ترینیگ داده شده و همین اکنون 350 افغان در هند مصروف آموزش در این عرصه می باشند. »

حامد کرزی طی نزدیک به 12 سال گذشته روابط خوبی را با هند برقرار کرده است.

هند با وجود مخالفت پاکستان و حملات مکرر مسلحانه بر اتباع هندی در افغانستان، از سال 2001 میلادی به این سو، به بازسازی افغانستان نزدیک به 2 ملیارد دالر کمک کرده است.

مطالب مرتبط