انتقاد باشندگان بامیان از مدیریت و بدرفتاری پولیس در دومین جشنواره سارک

شماری از جوانان بامیانی از آنچه آنان “مدیریت نامناسب دومین دور جشنواره سارک و برخورد بد نیروهای امنیتی با اشتراک کنندگان این جشنواره” می خوانند به شدت انتقاد کرده اند.

dddd آنان می گویند با آنکه برنامه های متعددی در این جشنواره در نظر گرفته شده بودند، تنها به دو برنامه ورود عموم مردم آزاد بود و در بقیه برنامه ها فقط کسانی توانستند کارت اجازه ورود بگیرند که یا روابطی با مقامات دولتی داشتند و یا هم از خویشاوندان آنها بودند.

محرم علی یکی از این جوانان است که برای اشتراک در جشنواره غذاهای محلی و تماشای نمایش مجسمه صلصال به نور سه بعدی در ساحه مقابل این مجسمه آمده است اما با برخورد تند نیروهای امنیتی روبرو شده و از ورودش به محفل جلوگیری شده است.

او به خبرگزاری افقگفت:” نیروهای امنیتی از ورود عموم مردم به محل برگزاری جشنواره جلوگیری کرده و به آنها گفته اند که جشنواره شخصی و برای عموم مردم نیست و فقط کسانی می توانند در آن اشتراک کنند که توانسته اند قبل از برگزاری جشنواره کارت ورود بگیرند”.

محرم علی می گوید که جشنواره باید برای عموم مردم باشد نه تنها مهمانان خارجی، مقامات دولتی و عده ای خاص که “واسطه دار” هستند.

او افزود که همانند صدها جوان دیگر بامیانی نتوانسته است در بیشتر برنامه های دومین دور جشنواره سارک اشتراک کند.

به گفته این شهروند بامیانی؛ برنامه ریزی این جشنواره کاملا نامناسب و نادرست بود و باشندگان بامیان نه تنها سهمی در آن نداشتند بلکه بخاطر آن توهین و تحقیر نیز شده اند.

دومین دور جشنواره سارک در بامیان که هفتمین جشنواره راه ابریشم نیز جزئی از آن بود, از دوشنبه تا جمعه هفته گذشته با برنامه های متنوعی در مرکز این ولایت و پارک ملی بند امیر برگزار شد.

برخورد خشونت آمیز پولیس

جوانان بامیان ضمن آنکه از مدیریت و برنامه ریزی نادرست این جشنواره شاکی اند, از برخورد خشونت آمیز نیروهای امنیتی با مردم  و لت و کوب برخی از آنها توسط این نیروها انتقاد کرده اند.

علی از دیگر جوانان بامیانی به خبرگزاری افقگفت که شاهد چندین مورد لت و کوب مردم عام از سوی نیروهای امنیتی بوده است که تلاش داشتند در برنامه های دومین جشنواره سارک اشتراک کنند.

او می گوید که نیروهای امنیتی مردم را با سیلی، سنگ و قنداق تفنگ می زدند و حتی برخی از آنها را به جرم تلاش برای ورود به محل برگزاری جشنواره،بازداشت می کردند.

علی تاکید کرد؛ چنانچه جشنواره های بعدی نیز همینگونه برگزار شوند در هیچ کدام از برنامه های آن اشتراک نخواهد کرد و نشستن در خانه را به تحمل لت و کوب، توهین و تحقیر برای اشتراک در برنامه های جشنواره، ترجیح خواهد داد.

جشنواره انحصاری

کاربران شبکه های اجتماعی در بامیان از جمله برخی از روزنامه نگاران محلی و استادان دانشگاه نیز در صفحات شان در این شبکه ها, مدیریت نادرست و برخورد خشونت آمیز نیروهای امنیتی با مردم را نقد کرده و واکنش های تند و متفاوتی به آن نشان داده اند.

n00066806-b

سلیمان احمدی مدیر مسئول یک رسانه محلی در بامیان در صفحه فیسبوکش نوشته است:”بامیان نامیست که این روز ها از دریچه برگزاری جشنواره سارک شهره شده است و با برپایی هیاهوی کاذب، پای عده ای علاقمند را به این ولایت کشانیده است اما واقعیت ننگین و تلخی که در بیرون از بامیان به هیچ وجه قابل درک و تصور نیست، مردم بامیان را به شدت زجر و درد میدهد”.

احمدی در نوشته اش گفته است که از اول سال روان و با برگزاری اولین جشنواره سارک تا اکنون، این برنامه ها کاملا شکل انحصاری گرفته و فقط عده ی بسیار محدود و اندک فرصت اشتراک و بهره بری از آن دارند و بس.

او با انتقاد از برنامه ریزی و مدیریت نادرست جشنواره های سارک نوشته است که این گونه برنامه ریزی غیرمنصفانه و غیر عقلانی، هم اکنون این ذهنیت و باور را خلق کرده است که عده ای سود جو فقط از فضای طبیعی زیبا و امنیت بامیان سوء استفاده کرده و زمینه تفریح و خوشگذرانی را برای عده دیگری از هم باوران شان و هم فکران شان مهیا می سازند و مردم بامیان هیج اهمیت و ارزشی برای این حلقه ندارند.

در جای دیگری از نوشته او آمده است:” اگر اینگونه نیست، چرا اکثریت مطلق مردم بامیان درین برنامه ها حضور ندارند؟چرا برنامه ها انحصاری و برای عده ای خاص در نظر گرفته شده است؟ چرا از تمام امکانات بامیان استفاده میکنند و خود این مردم را از آن محروم میسازند؟ چرا حق خوش بودن و لذت بردن از زندگی را از مردم بامیان میگیرند؟چرا را در ایام برگزاری برنامه ها بامیان را تبدیل به زندان و سیاه چال می سازند؟ چرا تمام مردم بامیان به چشم دشمن و انتحارگر دیده میشوند؟ چرا وقتی فرد و یا افرادی برای سلب حق شرکت شان درین برنامه اعتراض می کنند بازداشت و بازجویی میشوند؟ چرا هیچ کسی نسبت به این مسایل پاسخگو نیست؟چرا کارت های ویژه A برای عده ای خاص توزیع میگردد و دهها چرای دیگر که باید پاسخ داده شوند.”

عبدالمنان برهان استاد در دانشگاه بامیان نیز ضمن انتقاد از نحوه برنامه ریزی و مدیریت دومین دور جشنواره سارک که هفتمین جشنواره راه ابریشم جزئی نیز جزئی از آن بود گفته است :” من با هنرنمایی های محلی و غیرمحلی سر ستیز ندارم اما بدون شک آنچه بنام برنامه راه ابریشم در قالب دومین جشنواره سارک در بامیان اجرا شد شایسته راه پشم است تا ابریشم، بهتر آن بود تا در عوض یک آواز خوان آذربایجانی، یک متخصص آذربایجانی در مورد را ابریشم و نقش بامیان در آن سخنرانی میکرد”.

زمان احمدی- بامیان

مطالب مرتبط