افغانستان و ترکمنستان پنج تفاهمنامه‌ی همکاری امضا کردند

با سفر قربانقلی بیردی محمدف، رییس جمهور ترکمنستان به کابل، پنج تفاهمنامه‌ میان دو کشور امضا شد.

-099

این اسناد از سوی رییس جمهور غنی و اکلیل حکیمی، وزیر مالیه با رییس جمهور و وزیر مالیه ترکمنستان در بخش‌های مبارزه با پول شویی، توسعه همکاری‌های بیشتر در عرصه انرژی، همکاری‌ها در عرصه ورزش، همکاری علمی و تکنالوژی و همکاری‌های تجارتی و اقتصادی امضا شده است.

پس از امضای این اسناد، رییسان جمهور دو کشور در نشست خبری در مورد گسترش همکاری، تامین امنیت و مبارزه با مواد مخدر تاکید کردند.

رییس جمهور غنی گفت: “ما ترکمنستان را کشوری دوست، شریک و همکار عمده در بخش اقتصادی و اجتماعی می‌دانیم و همکاری‌ همه جانبه در ایجاد امنیت، ثبات، صلح و رفاه منطقوی خواهیم داشت.”

او گفت که این سفر برای مردم افغانستان نتایج خوبی در پی خواهد داشت و بازرگانان و صنعتکاران کشور به زودی تغییراتی را احساس خواهند کرد.

قربانقلی بیردی محمدف، رییس جمهور ترکیه در راس یک هیات بلند پایه، به دعوت رییس جمهور غنی بامداد امروز وارد کابل شد و پس از استقبال از سوی رییس جمهور، با او و برخی مقام‌های ارشد دولتی دیدار کرد.

ریاست اجرایی تا اکنون گزارشی منتشر نکرده که او با داکتر عبدالله عبدالله نیز ملاقات داشته یا خیر.

قالین

رییس جمهور غنی در نشست خبری با محمدف گفت: “در حال حاضر یک اعشاریه شش میلیون افغان مصروف قالین بافی هستند که هفتاد درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهد.”

آقای غنی گفت که وزارت قالین ترکمنستان در همکاری با اکادمی ترکمنستان تلاش خواهد کرد تا نقش قالین افغانستان در منطقه پُر رنگ شود و به میراث فرهنگی دو کشور توجه جدی شود.

گفته می‌شود که به زودی نمایشگاه تولیدات قالین دو کشور نیز در ترکمنستان برگزار می‌شود.

این در حالی است که دیروز رییس جمهور غنی با شماری از اعضای اتحادیه تولید کننده‌گان قالین در کاخ ریاست جمهوری دیدار کرده بود.

در این نشست اتحادیه تولید کننده‌گان قالین، عدم حمایت دولت، کمبود مواد خام و بی توجهی نهادهای مسوول به بازاریابی برای قالین کشور را از بزرگترین چالش‌های این صنعت یاد کرد.

قالین از بزگترین صادرات و با کیفیت ترین محصولات صنعتی افغانستان دانسته می‌شود و انتظار می‌رود در همکاری با دولت ترکمنستان، این صنعت بیشتر از گذشته رشد کند.

برق و خط آهن

رییس جمهور در نشست امروز برق را زیر بنای زیربنا توصف کرد و تاکید کرد که بدون این انرژی، از زراعت تا معادن و خدمات رسانی به مردم فلج خواهد بود.

قربانقلی بیردی محمدف، رییس جمهور ترکمنستان در دیدار امروزش با رییس جمهور غنی تاکید کرده که تولیدات برق داخلی در این کشور افزایش یافته و براساس آن میزان صادرات برق به افغانستان تا 5 برابر بیشتر خواهد شد.

غنی نیز به خبرنگاران گفت که با این وضعیت، دو خط شمال تا شرق و لین دیگر به سوی جنوب غرب و جنوب، تقویت خواهد شد و تمام باشنده‌گان مسیر این خطوط از برق استفاده خواهند کرد.

در نشست رییسان جمهوری افغانستان و ترکمنستان در مورد طرح انتقال و ترانزیت برق از طریق افغانستان به پاکستان نیز بحث شده و پس ازبررسی بیشتر، زمینه همکاری منطقوی نیز فراهم خواهد شد.

گفته می شود که دو کشور در بخش واردات و صادرات تیل و گاز نیز به توافق رسیده و به زودی پایپ لاین انتقال گاز به بندر آقینه خواهد رسید.

رییس جمهور غنی این خبر را نوید خوش برای مردم دو کشور توصیف کرد و گفت که زمینه همکاری میان افغانستان و ترکمنستان بیشتر فراهم خواهد شد.

غنی گفت: “مردم افغانستان دهه ها منتظر اجرایی شدن پروژه سرتاسری خط آهن بودند، اساس خط آهن افغانستان در زمان امان الله خان گذاشته شد و امروز کار پلان گذاری خط آهن میان سه کشور افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان به پایان رسیده است.”

خط آهن از آقینه شروع تا اندخوی و تا شیرخان بندر ادامه خواهد یافت.

شایعاتی منتشر شده بود که کشورهای اشتراک کننده در این پروژه قصد دارند مسیر این خط آهن را تغییر بدهند؛ اما رییس جمهور با رد این ادعا گفت که مسیر اساسی این خط آهن همین است.

رییس جمهور غنی گفت که کار خط آهن ترکمنستان تا بندر آقینه تا ماه فبروری سال جاری به پایان می‌رسد و امتداد آن تا اندخوی زیر بررسی وزارت های مالیه کشورهای سهیم قرار دارد.

در همین حال، قربانقلی بیردی محمدف، رییس جمهور ترکمنستان با استقبال از حس همکاری افغانستان گفت که کشورش برای تحکیم روابط تلاش خواهد کرد.

او نیز در نشست خبری امروز گفت که ترکمنستان آماده است پروژه های بزرگ اقتصادی را در افغانستان عملی کند.

به گفته او، پروژه خط آهن در زمان تعیین شده به پیش خواهد رفت و ترکمنستان از این پروژه پشتیانی همه جانبه می کند.

آموزش متخصصان افغانستان، سرمایه گذاری، انتقال گاز به افغانستان و دیگر کشورهای منطقه و مبارزه با مواد مخدر و ناامنی از دیگر صحبت‌های مهم او در نشست امروز دانسته شده است.

مطالب مرتبط