افشاگری «کابل تاکسی»، زنگ خطر آزادی بیان را از ارگ به صدا در آورد

پس از نشر مطلب « گروه سرود حنیف اتمر» در صفحه فیسبوک «کابل تاکسی» حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رییس جمهور اشرف غنی، در پی‎ این شد که مدیر صفحه کابل تاکسی را شناسایی و باز داشت کند.

11539633_1650610021817177_2287086459568184280_nحنیف اتمر در جلسه شورای امنیت ملی این موضوع را مطرح کرده و ادعا کرده که ذکی دریابی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات روز این صفحه را مدیریت می‌کند. شورای امنیت ملی یک مکتوب رسمی را به ریاست امنیت ملی فرستاده که این موضوع را پی‌گیری کند.
ریاست 76 امنیت ملی دیروز ذکی در یابی را در ارتباط به ادعای حنیف اتمر احضار کرد و چند ساعت را از او تحقیق کرده است.

10845959_964667080229561_7395834591446247674_n
مدیر مسئول روزنامه اطلاعات روز در صفحه‌ای فیسبوک خویش در مورد احضارش توسط امنیت ملی چنین نوشته است « حنیف اتمر در جلسه شورای امنیت ملی از من شکایت کرده بود. مرا متهم کرده بود که گرداننده صفحه kabul taxi هستم. حاصل جلسه شورای امنیت ملی کشور این شده بود که «ذکی دریابی» باید به ریاست امنیت ملی خواسته شده و از او تحقیق شود. امروز به درخواست این اداره رفته بودم و بیشتر از چند ساعت به سوالات این اداره پاسخ گفتم. در پایان تحقیق هیچ سندی که نشان بدهد من گرداننده این صفحه هستم، در اختیار آنها نبود».
اما، امنیت ملی امروز جواد ناجی روزنامه نگار و فعال رسانه‌ای دیگر را نیز در پیوند به «کابل تاکسی» برای بازجوی احضار کرد.

جواد ناجی نیز نتیجه‌ی تحقیق از خودش در ریاست 76 امنیت را در صفحه فیسبوک‌ خویش نشر کرده و نوشته : « بنا براحضاريه رياست امنيت ملي صبح امروز به رياست ٧٦ اين اداره رفتم. رياست امنيت ملي بر اساس دستور حنيف اتمر مشاورشوراي امنيت، ساعت‌ها از اين جانب تحقيق كرد. حنيف اتمر مرا متهم به كارگرداني صفحه كابل تكسي كرده و تمام سوال‌هاي امنيت‌ملي نيز بر اين محور مي‌چرخيد.
پس از ساعت‌ها سوال و جواب، نه رياست امنيت ملي و نه حنيف اتمر هيچ كدام نتوانستند هيچ سند و مدركي را كه نشان بدهد من نسبت با كابل تكسي دارم، ارائه نكردند».

ناجی نیز از حنیف اتمر انتقاد کرده که به جای مزاحمت به فرهنگیان و خبرنگاران بروند مسئولیت‌اش را به درستی انجام دهد.

ذکی دریابی امروز نامه سرگشاده‌ یی را در پاسخ به ادعای حنیف اتمر در روزنامه اطلاعات روز به نشر رساند.
آقای دریابی در این نامه از حنیف اتمر انتقاد کرده و گفته است که برود در مورد ناکامی دولت در تامین امنیت کشور و ضعف خودش به عنوان مشاور امنیت ملی رییس جمهور، فکر کند و به دنبال موضوعات خورد و ریز نباشد.

11953263_1122120044484263_722335399626110995_nدریابی در نامه‌اش در مورد «کابل تاکسی» نوشته و از آقای اتمر خواسته که اگر در پاسخ به نوشته منتشر شده در صفحه کابل تاکسی جوابی دارد مستند و مستدل پاسخ آن را بنویسد و او به پاس آزادی بیان در روزنامه اطلاعات روز آن را منتشر می‌کند. او در این نامه نوشته: « کابل تاکسی صفحه‌ی خِرد نقاد در این کشور است. خِردی که نه از کابل تاکسی آغاز می‌شود و نه به آن ختم می‌شود. این خرد، در هر خانه و در هرکوچه‌ای، شگوفه کرده و عملکرد شما را نظاره و نقد می‌کند. پس، کابل تاکسی تنها یک صفحه‌ی محبوب و تأثیرگذار نیست و من در آن هیچ نقشی ندارم. این صفحه، توسط فردی از میان هزاران نفری که در این چند سال پرورده شده‌ اند، مدیریت می‌شود و ظرفیت نقد و نظر پربارتر و خردمندانه‌تر از کابل تاکسی، در تمامی کوچه‌های کابل ایجاد شده است. سعی نکنید از این تحول که مردم خردمندند فرار کنید و با این خرد درگیر شوید».

احضار این دو روزنامه نگار توسط امنیت ملی به دستور شورای امنیت ملی و به دستور حنیف اتمر مشاور امنیت ملی اشرف غنی واکنش‌های گسترده را در شبکه اجتماعی فیسبوک برانگیخته است.
اکثریت کاربران فیسبوک احضار خبرنگاران را در پیوند به صفحه «کابل تاکسی» نقد کرده اند و آن را نشانه‌ی خطر برای آزادی بیان می‌دانند و از شورای امنیت ملی انتقاد کرده اند که بجای این بروند به دنبال تامین امنیت و شناسایی عاملان ناامنی و جلوگیری از حملات انفجاری و انتحاری در کشور باشند.

کاربران شبکه اجتماعی تصویری را به اشتراک گذاشته می‌گذارند که در آن نوشته شده « من راننده کابل تاکسی هستم».

صفحه «کابل تاکسی» پنج ماه می‌شود که فعالیت اش را در شبکه اجتماعی فیسبوک به همین نام آغاز کرده است. مطالب این صفحه به گونه‌ای طنزآمیز به زبان راننده این تاکسی نوشته می‌شود و رویکرد آن انتقادی و افشاگرایانه است. تاکنون این صفحه بدون هراس تمامی رهبران و شخصیت‌های سیاسی را مورد انتقاد قرار داده و عمکردهای سیاسی آنها را مستند به نقد گرفته است.
هر نوشته‌ای این صفحه را بیشتر از هزار کاربر فیسبوک می‌پسندد و صدها کامند در زیر آن به تایید آن نوشته می‌شود.

مطالب مرتبط

comments s

  1. من از کابل تکسی بسیار خوش استم چرا که همیشه در دنبالی حقیقت میباشد و من که در جرمنی استم نمیتانم چیزی رابیبینم من از این کابل تکسی بسیار خوشحال استم که برایم از کابل هوال میته جهان سپاس از شما راننده تکسی شما وقیعت یک قهرمان استین چون که همه حقیقت را میکویند هما کاش داکتر نجیب زنده میبود تا که همه این بد بختی ها را از وطن بیچاریما دور مینمود سپاس فروان از شما

  2. درکور همیشه به خواست چند تن محدود تمام حقایق باید کتمان شود و روزنامه نگاری بروفق اصول اخلاقی مسلک اش به افشای حقایق پرداخت باید هزینه انراهم بپردازد اینکه چگونه این مسله دیگر وابستگی به طبع ان جناب دارد که از ونقد شده در این اوضاع و احوال آزادی بیان به معنای اینکه “شتر دیدی ندیدم ” برادر ها