برسی همکاری روسیه در زمینهء آموزش نیروهای امنیتی افغانستان

وزارت داخلهء افغانستان، پیشنهاد حکومت روسیه مبنی بر همکاری در زمینهء آموزش نیروهای امنیتی افغان را بررسی می کند.

به گفتهء وزارت داخله افغانستان، هر چند روسیه تا کنون پیشنهاد آموزش نیرو های امنیتی افغان را با حکومت افغانستان رسماً مطرح نکرده، اما موثریت این

طرح به گونهء دقیق بررسی می گردد.

نجیب دانش معاون سخنگوی این وزارت به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، این پیشنهاد روسیه را پس از بررسی همه جانبه در صورتی خواهند پذیرفت که به سود نیرو های امنیتی افغان باشد.

آقای دانش افزود که در شرایط کنونی تمرکز بیشتر حکومت افغانستان روی ظرفیت سازی بهتر نیرو های امنیتی بخصوص پولیس ملی است:

« روسیه در بخش آموزش نیرو های امنیتی بخصوص نیرو های پولیس افغان علاقمندی نشان داده است، این موضوع از سوی وزیر خارجه روسیه مطرح شده و ما نیز این پیشنهاد را بررسی می کنیم.
هرگاه به سود نیرو های امنیتی و به سود مردم افغانستان باشد بدون شک ما این پیشنهاد را  می پذیریم چون در حال حاضر بیشترین تمرکز ما بالای این است که از کدام طریق بتوانیم کیفیت نیرو های امنیتی بخصوص پولیس را بالا ببریم.
اما بدون شک آموزش در بیرون از مرز های افغانستان تاثیر خود را بالای کیفیت نیرو های امنیتی افغان دارد.»

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه به روز جمعه در اخرین روز نشست سازمان همکاری و امنیت اروپا که در اوکراین برگزار شده بود، گفت تهدیدات بیرونی که متوجه افغانستان است آنان را ترغیب نموده تا در قسمت آموزش نیرو های امنیتی افغان همکاری کنند.

روسیه در حالی در زمینهء آموزش نیرو های امنیتی افغان در خاک خودش ابراز آماده گی کرده که قرار است تا اخیر سال 2014 میلادی تمام سربازان محارب خارجی افغانستان را ترک کنند.

مقام های امریکایی و ناتو پیش از این گفته اند که پس از این سال تعداد محدودی از سربازان خارجی در افغانستان باقی خواهند تا در خصوص آموزش نیرو های امنیتی افغان همکاری کنند.

در حال حاضر یک تعداد از نیرو های امنیتی افغان در بیرون از کشور مصروف آموزش های مسلکی اند که از این میان امریکا، ترکیه و مصر بیشترین این سربازان را آموزش می دهند.

در این حال شماری از آگاهان امور نظامی افغان نیز آموزش بدون قید و شرط نیرو های امنیتی افغان را از سوی کشور های خارجی برای تقویت این نیرو ها موثر می دانند.

نورالحق علومی یک تن از این آگاهان در مورد گفت:
« هر کشوری که کوشش می کند کمک های بی آلایش را به افغانستان برساند به نفع مردم افغانستان است، حال اگر جمهوری فدراتیف روسیه می خواهد در عرصه های مختلف بی آلایش کمک کند و اولاد وطن را تربیت کند و به پای خود شان بیاستند در این صورت به نفع صلح و ثبات منطقه هم است، در داخل افغانستان مسوولیت ها را اولاد وطن بر دوش خود می گیرند.»

به اساس تعهد و پلان قبلی، تعداد نیرو های امنیتی افغان در مجموع به 352 هزار تن رسیده است که 155 هزار آنان را پولیس ملی تشکیل می دهند.

تمویل و تجهیز نیرو های امنیتی افغان را اکنون امریکا و ناتو به عهده دارند.

اما ناتو و امریکا حالا ادامهء این همکاری شان را وابسته به امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی افغانستان و امریکا پیش از فرا رسیدن سال 2014 میلادی دانسته اند.

مطالب مرتبط