توصیه امریکا به طالبان: مذاکره با دولت افغانستان را ادامه دهید

بعد از اعلام خبر مرک رهبر طالبان افغانستان و افزایش احتمال تشدید اختلاف و دو دستگی در میان این گروه، آمریکا به طالبانی ها توصیه کرد از مسیر تعامل و مذاکره با دولت کابل خارج نشود.

87

‘مارک تونر’ معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا شب گذشته اعلام کرد: درشرایط کنونی، طالبان افغانستان را به صلح با دولت افغانستان تشویق می کنیم.

وی گفت: طالبان می تواند با پذیرفتن دعوت دولت افغانستان به روند صلح، در نهایت به بخشی از نظام سیاسی قانونی یک افغانستان مستقل و متحد تبدیل شود. گزینه دیگر هم برای طالبانی ها این است که به جنگ با حکومت افغانستان ادامه دهند و کشور خودشان را بی ثبات کنند.

این سخنگو تاکید کرد: امریکا از روند مذاکرات صلح در افغانستان به عنوان مطمئن تر راه ایجاد ثبات و پایان دادن به خشونت در این کشور، حمایت می کند و تاکید دارد که این مذاکرات باید تحت رهبری افغان ها و در اختیار خود آنان باشد.

مارک تونر گفت که امریکا به همراه دیگر شرکای بین المللی اش، با قدرت از دولت وحدت ملی افغانستان و اشرف غنی رییس جمهوری این کشور در مسیر پیشرفت افغانستان و مبارزه با تروریسم در این کشور حمایت می کند.

امریکا در شرایطی از صلح و آرامش در افغانستان سخن می گوید که خود مردم افغانستان معتقدند تمام ناآرامی ها، رنج ها و خشونت هایی که امروز بلای جان این کشور و مردم آن شده است و به ویژه تروریسم، از زمان لشگر کشی آمریکا به افغانستان در سال 2001 و اشغال نظامی این کشور، به مراتب تشدید شده است.

با وجود اینکه معاون سخنگوی امریکا اعلام کرده است که مذاکرات صلح افغانستان باید تحت رهبری و مالکیت کامل افغان ها باشد، واشنگتن اجازه نداده است که دور اول این مذکرات بدون حضور نماینده امریکا برگزار شود و قرار است این نماینده در دوره های بعدی این گفت و گوها نیز حضر داشته باشد.

قرار بود دور دوم مذاکرات طالبان و دولت کابل امروز (جمعه) در اسلام آباد برگزار شود اما دولت پاکستان روز گذشته اعلام کرد که باتوجه به شرایط جدید و ایجاد فضای مبهم، مذاکرات به تعویق می افتد.

طالبان فردی به نام ‘ملا اختر محمد منصور’ را به عنوان رهبر جدید خود انتخاب کرده است. گفته می شود وی از جمله اعضای طالبان است که از روند مذاکرات صلح با دولت کابل حمایت می کند.

به هر حال دولت پاکستان همچنان علاقمند به ادامه این مذاکرات و ایفای نقش تسهیل کننده در این میان، برای کمک به محقق شدن صلح میان طالبان افغانستان و دولت کابل است.

قاضی خلیل الله سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در نشست خبری هفتگی خود که روز گذشته برگزار شد، تاکید کرد: پاکستان همچنان خود را متعهد به تسهیل روند مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان می داند و معتقد است که این مذاکرات و تحقق یافتن صلح میان دولت کابل و طالبان، هم به نفع مردم افغانستان و هم به نفع مردم پاکستان خواهد بود.

مطالب مرتبط