پیامدهای مرگ ملاعمر برای افغانستان و طالبان

اعلامیه‌ی روز چهارشنبه دولت افغانستان درمورد اینکه ملا عمر رهبر گروه طالبان دو سال پیش در پاکستان مرده، اگرچه هنوز رسما ازسوی شورشیان طالبان تایید نشده است؛ اما پیامدهای مهمی برای این گروه شورشی و آینده افغانستان خواهد داشت.

0-0--

چند پیامد مهم در این زمینه قابل ذکر است.

این موضوع برای طالبان چه معنی دارد؟

ملا عمر یک چشم از زمان تشکیل گروه طالبان در بحبوحه هرج و مرج ناشی از جنگ داخلی دهه 1990 در افغانستان هدایت این گروه را به عهده داشته است.

اگرچه او پس از فرار از حمله تحت فرماندهی امریکا در سال 2001، در هدایت روزانه این گروه شورشی نقش چندانی نداشته است اما همچنان در متحد ماندن طالبان نقش مهمی داشته است زیرا اعضای این گروه معتقدند او به شورش های طالبان مشروعیت مذهبی می دهد.

از دست رفتن چنین شخصیتی برای طالبان ضربه‌یی به این گروه خواهد بود که با اختلاف‌های شدید در داخل روبرو است آنهم در حالی که گروه داعش در حال گسترش حملات خود در داخل افغانستان و جذب جنگجویانی برای خود است.

وحید مژده تحلیلگر مسایل سیاسی در کابل به رسانه ها گفت، این حقیقت که رهبری طالبان ممکن است بیانیه‌هایی را به نام ملا عمر پس از مرگ وی منتشر کرده باشد،‌ اعتبار آنها را در میان جنگجویان به شدت کاهش خواهد داد.

جانشین ملاعمر

نگرانی فوری طالبان این است که جانشینی را برای ملا عمر پیدا کند.

یک منبع شورشی در مصاحبه با فرانس پرس گفت بسیاری از گروه ها در تلاش استفاده از چنین شرایط هستند؛ اما در حال حاضر دو نامزد اصلی برای جانشینی ملاعمر وجود دارد، یکی محمد یعقوب پسر ملا عمر و دیگری ملا منصور معاون فعلی وی.

با وجودی که امروز (پنجشنبه 8 اسد) جانشینی ملا اختر منصور به عنوان جانشین ملا عمر بر سر زبان ها بود.

روند انتخاب جانشین برای ملا عمر احتمالا با تنش‌هایی همراه خواهد بود و ممکن است باعث عمیق تر شدن اختلاف ها میان فرماندهان حامل ادامه درگیری نظامی با دولت افغانستان با فرماندهانی شود که عملگراتر هستند و از مذاکرات با دولت افغانستان حمایت می کنند.

با این حال هر کسی به عنوان سرکرده گروه طالبان انتخاب شود، این گروه برای حفظ همبستگی سیاسی و نظامی خود با چالش هایی جدی روبرو خواهد بود.

این موضوع بر مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان چه تاثیری خواهد داشت؟

نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان اوایل این ماه نخستین گفتگوی رو در رو با یکدیگر را در پاکستان برگزار کردند.

هدف از این مذاکرات پایان دادن به 14 سال درگیری بین شورشیان طالبان و دولت افغانستان است.

این نشست با حمایت بین المللی روبرو شد و مقامات افغان متعهد شدند این روند را ادامه دهند و دور دوم از مذاکرات را با نمایندگان طالبان برگزار کنند.

پیش بینی می شد دور دوم مذاکرات طالبان و دولت افغانستان روز جمعه برگزار شود اما پس از انتشار گزارش هایی درباره مرگ ملا عمر، این مذاکرات به تعویق افتاد.

اینکه چه کسی هدایت طالبان را در آینده به عهده خواهد گرفت تاثیر مهمی بر روند مذاکرات با دولت افغانستان خواهد داشت.

دفتر اشرف غنی رییس جمهور افغانستان تاکید کرد مرگ عمر به معنی فراهم شدن زمینه برای صلح است بهتر از گذشته است.

چرا تایید مرگ ملا عمر اینقدر سخت است؟

ملا عمر از زمان فرار از افغانستان در اواخر سال 2001 در انظار عمومی ظاهر نشده است.

به طور گسترده این گمان وجود دارد که او در پاکستان مخفی شده و تحت نظر دستگاه اطلاعات داخلی پاکستان است.

این در حالی است که مقامات پاکستانی چنین چیزی را تکذیب می کنند.

در حالی که مدرکی قطعی ازجمله ویدیویی از ملا عمر برای تایید زنده بودن وی منتشر نشده است اما اعضای طالبان می گویند پیام او را به مناسبت عید فطر از طریق یک نوار صوتی دریافت کرده اند.

مطالب مرتبط