مشاور رییس جمهور: معضل کوچی‌ها به پروژه‌ سیاسی مبدل شده است

عبدالعلی محمدی، مشاور حقوقی ریاست جمهوری گفته است که معضل کوچی‌ها در مناطق هزاره نشین، به یک پروژه سیاسی مبدل شده است.

nhubxqsfkz__600_500_kochi

او تاکید کرده است که به زودی اطلاعاتی را در این مورد با مردم افغانستان به اشتراک خواهد گذاشت.

آقای محمدی گفته است که شماری از تاجران و افراد با نفوذ، مشکلات گسترده‌یی را میان ده‌نشینان و کوچی‌ها در مناطق مرکزی کشور دامن می زنند.

وی فرد یا گروه مشخصی را نام نگرفت؛ اما گفت که این قشر از مردم، از عوامل اصلی مشکلات در منطقه هستند.

محمدی گفت: “رییس جمهور غنی کار گسترده را آغاز کرده تا در سطح کشور مشکلات میان کوچی ها و ده‌نشینان را حل کند، به کمیته های مشخص وظیفه سپرده شده تا در مورد ملکیت زمین ها، آسیب پذیری ها و دیگر موارد حقوقی تحقیق کنند.”

معضل کوچی و با ده‌نشینان از چندین سال به این سو در شماری از مناطق مرکزی کشور جریان دارد.

این مشکلات در بیشتر موارد به درگیری های خونین مسلحانه کشانده شده و تلفاتی نیز در پی داشته است.

مشاور حقوقی رییس جمهور که با نمایندگان ولایت میدان وردگ صحبت می کرد، به مردم این ولایت اطمینان داد که مشکلات شان به زودی برای همیشه حل خواهد شد.

او که به ولایت میدان وردگ سفر کرده، گفت که رییس جمهور تمام جنبه های حقوقی این معضل را مطالعه کرده و اقداماتی را نیز انجام داده است.

در همین حال، حيات الله حيات والى ميدان وردگ با قدر دانی از سفر نماینده رییس جمهور به این ولایت گفت که منازعات میان ده نشینان و کوچی ها کاهش یافته است.

وى افزود که در اين اواخر، کدام منازعۀ جديد ميان کوچى ها و باشندگان محل به ميان نيامده؛ اما از کميسيون هاى موظف ميخواهد که به امور خود ادامه دهد و به اين مشکلات، راه حل هاى اساسى را در نظر گيرد.

آقای حیات افزود که نبود وکلای مدافع، کند بودن بررسی پرونده های حقوقی، عدم فعالیت محاکم و دادستان ها در ولسوالی های میدان وردگ و فساد اداری از مشکلات اصلی مردم است.

حيات افزود که همه امور دولت، بايد به هدف به دست آوردن اعتماد مردم صورت گيرد و ضرورى است که با حل مشکلات در عرصۀ عدلى و قضايى نيز اعتماد مردم را به دست بياورد.

مسعود شينزى معاون شوراى ولايتى اين ولايت در سخنان خود، ارگانهاى عدلى و قضايى اين ولايت را مورد انتقاد قرار داده افزود که در اين ادارات، مشکلات زياد ديده ميشود.

وى افزود که در اين ادارات، بعضى منشى ها و تيکه دارانى وجود دارند و از مردم در حال بررسى دوسيه هاى شان پيسه اخذ ميکنند.

موصوف از مشاور حقوقى رييس جمهور خواست که به زودى در ارگان هاى عدلى و قضايى اصلاحاتى را به وجود بياورد.

مطالب مرتبط