وزارت خارجه افغانستان کنفرانس امنیت انرژی منطقه را برگزار کرد

کنفرانس  ((امنیت انرژی در منطقه)) با دعوت  وزارت خارجه افغانستان در کابل برگزار گردید .
فرامرز تمنا رییس مرکز مطالعات استراتیژیک وزارت خارجه در کنفرانس علمی افغانستان و امنیت انرژی در منطقه که به روز چهار شنبه در کابل برگزار شد بود گفت، توجه به امنیت انرژی در افغانستان می تواند، جلو ناامنی در این کشور را بگیرد:
مسولین مرکز مطالعات استراتیژیک وزارت خارجهء افغانستان می گوید که برای داشتن یک آینده بهتر، حکومت باید به امنیت انرژی در افغانستان توجه کند.

مسوولان این مرکز باور دارند که افغانستان می تواند از موقعیت جغرافیایی اش در آسیا برای ترانزیت انرژی به آسیای میانه و کشورهای منطقه، سود ببرد.

ریس این مرکز می گوید
« افغانستان بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده گان انرژی را در آسیا باهم وصل می کند، همچنین نقش ترانزیتی افغانستان می تواند سیاست خارجی افغانستان برای تقویت همکاری های منطقه یی را تسهیل ببخشد و ما بتوانیم که از نقش ترانزیتی خود برای انتقال انرژی در منطقه برای ایجاد یک جامعه امن اقتصاد محور استفاده کنیم به نحو که منافع کشورهای منطقه به لحاظ اقتصادی آنقدر و مباحث مرتبط به انرژی با هم گره بخورد که نا امنی در افغانستان ضرر اقتصادی به آن کشور ها داشته باشد. »

در این کنفرانس علمی علاوه بر سفیران برخی از کشور ها مقیم کابل، نماینده گان پاکستان، ایران، هند و آسیای میانه نیز، نظریات و پیشنهادات خود را در رابطه به امنیت انرژی در منطقه مطرح کردند.

این کنفرانس در حالی برگزار می شود که به اساس معلومات مسوولان دولتی، در حال حاضر افغانستان 73 درصد انرژی برق مورد ضرورتش را از کشورهای بیرونی به دست می آورد.

اما مسوولان حکومتی می گویند که افغانستان از موقعیت خوب جغرافیایی در آسیا برخوردار است و اگر کار پروژه کاسا هزار که با آن برق آسیای میانه به آسیای جنوبی از طریق افغانستان انتقال می یابد آغاز گردد، این کشور سالانه 26 میلیون دالر عاید به دست خواهد آورد.

در عین حال بانک انکشاف آسیایی می گوید که افغانستان نسبت به دوازده سال قبل پیشرفت های خوبی در بخش های مختلف به خصوص انرژی داشته است.

جوجی توکیشی رییس این بانک در افغانستان می گوید که آنها در بخش انرژی متعهد به همکاری با این کشور می باشند:

« ما تعهد کرده ایم که نزدیک به 9 صد میلیون دالر را در بخش انرژی با افغانستان کمک می کنیم. بعضی از این پروژهای اساسی تکمیل شده به شمول انتقال انرژی از ازبکستان که در سال 2009 انجام شد، وصل و انتقال برق از تاجکستان که در سال 2011 تحقق یافت، اتصال و انتقال انرژی به ترکمنستان که تحت کار می باشد، توزیع شبکه ها در کابل، قندز و بغلان و همچنان تطبیق پروژه های بازسازی و فراهم آوری تولید برق در بامیان، بدخشان و هلمند. »

این پروژها در حالی تطبیق می شوند که شماری از افغانها همواره از بی توجه یی حکومت در خصوص ایجاد بندهای برق در داخل کشور، انتقاد کرده اند.

آنها می گویند که اگر به تولید انرژی از منابع داخلی کشور توجه شود، افغانستان رشد چشمگیری اقتصادی خواهد داشت.

اما شام لال بتهیجا وزیر مشاور رییس کرزی در امور اقتصادی می گوید که حکومت افغانستان پلان بیست ساله را به هدف اعمار بندهای تولید برق در کشور، روی دست دارد.

مطالب مرتبط