افغانستان ،کوریای شمالی، سومالیا سه فاسدترین کشور های جهان

در تازه ترین فهرست که کشور ها را از یک تا 177 رده بندی کرده، کوریای شمالی، سومالیا و افغانستان سه کشوری معرفی شده اند که فساد اداری در آنها خیلی زیاد است.

گزارش سالانه موسسه بین المللی شفافیت میگوید: فساد اداری در افغانستان، در مقایسه با پارسال افزایش یافته است.

افغانستان از نظر عدم موجودیت فساد اداری جایگاه 175 را دارد. در گزارش، دنمارک و نیوزیلند دو کشوری گفته شده اند که پاک ترین کشور ها از ناحیه فساد اداری بوده اند و سپس فنلند، سویدن و ناروی قرار دارند.

اما افغانستان که همواره مورد انتقاد بخاطر فساد اداری قرار داشته، چرا با چنین پدیده روبرو است و علت اینکه جلو آن گرفته نمی شود، در کجاست؟

عزیز الله لودین رئیس سابق اداره عالی مبارزه با فساد اداری افغانستان به رادیو آزادی گفت: علاوه بر افغان ها، برخی از قراردادی ها هم در افزایش فساد در کشور نقش داشته اند.

پیش از این مفتش خاص ایالات متحده برای بازسازی افغانستان گفته بود: میلیون ها دالر در اینکشور بیجا مصرف شده است.
به گفته او، پول برای و سایلی پرداخته شده که اصلاً خریداری هم نشده اند.

رئیس سابق اداره مبارزه با فساد اداری افغانستان به رادیو آزادی گفت: بخشی دیگری از این پدیده به اداره های افغانستان ارتباط می گیرد.

به گفته عزیز الله لودین، وزارت مالیه افغانستان می گوید: بودجه کشور نزدیک به صد در صد به کمک های خارجی اتکا دارد و وزارت اقتصاد گفته که پالیسی اقتصادی ندارد.

او تاکید کرد که باید در مورد این مسایل، از مسوولین اداره های دولت افغانستان سوال شود.

تلاش کردیم تا موقف حکومت افغانستان را در مورد علت افزایش فساد اداری در کشور بدانیم اما کوشش های ما در این خصوص بی نتیجه ماند.

رئیس سابق اداره عالی مبارزه با فساد اداری افغانستان می گوید: کسانی که به ارتکاب فساد متهم می شوند، حتی دوسیه های شان تهیه می شود اما اجرااتی در مورد آنها صورت نمی گیرد و څارنوالی می گوید: برای تکمیل دوسیه های متهمین، به اسناد و معلومات زیاد نیاز است.

در گزارش اخیر موسسه بین المللی شفافیت، کشور های آسیایی و افریقایی بالا ترین ارقام فساد اداری را داشته اند.

از همسایه های افغانستان، تاجکستان از لحاظ عدم موجودیت فساد اداری یک صد و پنجاه و چهارم، ترکمنستان و ازبکستان، یک صد و شصت و هشتم، پاکستان یک صد و بیست و هفتم و ایران یک صد و چهل و چهارم شده اند.

مطالب مرتبط