بحران سیاسی در اوکراین و پلان تصرف کاخ ریاست جمهوری این کشور از سوی تظاهر گننده گان

خبرهای رسیده از اوکراین  نشان از این است که تظاهرکنندگان معترض ساختمان شورای وزیران این کشور در کیف را محاصره کردند و تمامی راه‌های ورودی به آن را مسدود ساختند. گروه‌های اپوزیسیون مردم را به اعتصاب عمومی فراخواندند.

گفته ها حاکی ازان است که تظاهرکننده گان  برنامه ریزی برای تصرف کاخ ریاست جمهوری اوکراین را روی دست دارند.

گروه‌های اپوزیسیون فشار بر دولت ویکتور یانوکوویچ را افزایش داده‌اند. در پی برگزاری یکی از بزرگترین تظاهرات و برخورد‌های خشونت‌آمیز معترضان با نیروهای انتظامی در روز یک‌شنبه  ۱ دسامبر هزاران نفر شب را در خیابان‌های کی‌یف به صبح دوشنبه، ۲ دسامبر رساندند.

معترضان با برپایی چادر در “میدان استقلال” در مرکز پایتخت اوکراین اعلام کردند که تظاهرات در روز دوشنبه نیز ادامه خواهد یافت.

در پی دعوت گروه‌های اپوزیسیون از مردم مبنی بر مقابله با اقدامات نیروهای انتظامی، بار دیگر هزاران نفردر روز دوشنبه در خیابان‌های کی‌یف دست به تظاهرات زدند. به گفته خبرگزاری‌های بین‌المللی، چند هزار نفر ساختمان شورای وزیران در کی‌یف را محاصره کرده و تمامی راه‌های ورود به این ساختمان را بسته‌اند.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو، از طرف‌های درگیر در اوکراین خواست که از اعمال خشونت پرهیز کنند. دبیرکل ناتو هم‌چنین رهبری اوکراین را به رعایت حق آزادی ‌بیان و حق تجمع فراخواند.

راسموسن در بیانیه‌ای که در بروکسل انتشار یافت تاکید کرد که تظاهرات مردم اوکراین بیانگرپشتیبانی انان از نزدیکی به اتحادیه اروپا  است.

دبیرکل ناتو گفته است، مردم در تمامی کشورها حق دارند به صورت دمکراتیک نظرات خود را بیان کنند. راسموسن از دولت اوکراین خواست به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد.

نخست‌وزیران کشورهای لهستان و سوئد نیز در یک بیانیه مشترک همبستگی خود را با تظاهرکنندگان در اوکراین اعلام کردند.

همچنین جن ساکی، سخنگوی وزیر امور خارجه آمریکا، از رهبری اوکراین خواست به حق آزادی بیان احترام بگذارد. وی افزود: «خشونت و ارعاب نباید در وضعیت کنونی اوکراین جایی داشته باشند.»

تسلط بر مناطق مرکزی پایتخت

ویتالی کلیچکو، یکی از رهبران اپوزیسیون و قهرمان بوکس جهان، از مردم اوکراین خواست که کنترل خود بر مناطق مرکزی کی‌یف را از دست ندهند و خیابان‌ها را در اشغال خود داشته باشند.

کلیچکو، رهبر حزب “اودار”، گفت: «ما باید همه‌ی شهروندان را بسیج کنیم و نباید ابتکار عمل را از دست بدهیم.» حزب “اودار” (اتحاد دمکراتیک اوکراین برای اصلاحات، شکل اختصاری نام این حزب به معنای “ضربه” است) از مهم‌ترین رقبای یانوکوویچ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۵ به شمار می‌آید.

اوله تیاگنیبوک، رهبر حزب راست‌گرای “اسووبودا”، نیز اعلام کرد: «در اوکراین انقلاب آغاز شده است. ما در میدان استقلال چادرهای جدیدی برپا خواهیم کرد و درصدد برگزاری اعتصاب ملی هستیم.»

سخنان رهبر حزب “اسووبودا” به‌طور مستقیم از تلویزیون دولتی اوکراین و روسیه پخش شد. احزاب “اودار”، “اسووبودا” و “باتکیوشینا” (حزب میهن که رهبر پیشین آن یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر پیشین و در حبس اوکراین است) جبهه متحدی را تشکیل داده‌اند. خواست اصلی این جبهه مشترک سرنگونی یانوکوویچ است.

تظاهرات در دیگر شهرهای اوکراین

بنا به آخرین خبرهای رسیده، در شهرهای دیگر اوکراین، از جمله شهر “لویو”، ده‌ها هزار نفر علیه یانوکوویچ دست به تظاهرات زده‌اند. در شهر دونسک، زادگاه یانوکوویچ، نیز معترضان به‌رغم ممنوعیت تجمع به خیابان‌ها آمده‌اند.

به گفته اپوزیسیون، در جریان درگیری خشونت‌آمیز میان تظاهرکنندگان و نیروهای انتظامی در روز یک‌شنبه  ده ها نفر زخمی شده‌اند. طرفداران حزب “اسووبودا” ساختمان خالی شهرداری کی‌یف را در روز یک‌شنبه به تصرف خود در آوردند.

بنا به ارزیابی کارشناسان سیاسی، اوکراین هم‌اکنون در بحران عمیق سیاسی به سر می‌برد و در شرایطی هم‌چون انقلاب نارنجی ۲۰۰۴ قرار دارد.

مطالب مرتبط