واکنش‌های جهانی به نخستین مذاکرات رسمی حکومت با طالبان

نخستین مذاکرات رو در رو و رسمی نماینده‌گان دولت افغانستان با هیات مذاکره کننده طالبان در پاکستان، واکنش‌های گسترده‌یی را در محافل سیاسی داخلی و خارجی در پی داشته است.

_55821964_talibwaveap464

سازمان ملل متحد، حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان، برخی از سناتوران امریکایی و شماری از کشورهای عضو ناتو از آغاز مذاکرات رسمی صلح در پاکستان استقبال کرده اند.

چین و روسیه که به صورت ناظر در نشست هیات‌های مذاکره کننده افغانستان و طالبان در پاکستان حضور داشتند نیز از آینده این روند ابراز خرسندی کرده اند.

نیکولاس هیسم نماینده‌ی سازمان ملل متحد در افغانستان صلح در این کشور را یک ضرورت پنداشته و گفتگوی مستقیم بین نماینده گان را پر اهمیت خواند.

دفتر معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما در اعلامیهء می نویسد، نیکولاس هیسم ماه گذشته در سخنرانی اش در شورای امنیت سازمان ملل متحد، بطور خاص بر گفتگوهای مستقیم صلح در افغانستان، تاکید کرده بود.

نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان تاکید نمود که افغانان تشنه پایان جنگ و خشونت در کشور شان اند، زیرا مشکلات جنگ در همه عرصه های زندگی افغانان تاثیر گذار بوده است.

به گفته نماینده خاص سازمان ملل متحد در افغانستان، باید این را پذیرفت که گفتگو بین نماینده گان حکومت افغانستان و طالبان در اسلام آباد، شاید برای یک روند، پیچیده و طولانی صلح در افغانستان، یک نقطه آغاز باشد.

نیکولاس هیسم در اشاره به این گفتگو، اقدام طرفین دخیل در این مذاکرات را ستوده و از میزبانی حکومت پاکستان برای گفتگو مستقیم ابراز امتنان کرد.

خرسندی کرزی و امریکا

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان نیز از آغاز مذاکرات مستقیم دولت با طالبان ابراز خرسندی کرده و گفته است که صلح برای مردم یک نیاز جدی است.

او در اعلامیه‌یی گفته است که این تحول، برای تامین صلح و ثبات برای افغانستان یک گام مهم است.

به گفته کرزی، دید و بازدیدهای غیر رسمی در قطر، چین، ناروی و امارات متحده عربی نیز به تلاش های صلح کمک کرده است.

هیات های حکومت و طالبان پس از گفتگو در اسلام آباد فیصله کردند که بعد از ماه مبارک رمضان بار دیگر باهم می بینند.

9888

هیات مذاکره کننده افغانستان به کشور بازگشته در نشست خبری گفتند که دولت برای اعاده حقوق و احترام به قانون اساسی، خطوط سرخ دارد و طالبان باید آنرا بپذیرند.

اعضای این هیات که ریاست آنرا حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه به عهده دارد گفته اند که فصل دوم قانون اساسی از مهترین خواسته های دولت افغانستان به شمار می رود.

این هیات گفته که در حال حاضر اعتماد سازی میان دو طرف جریان دارد و تلاش خواهد شد تا دو طرف خواسته ها و خطوط سرخ خود را مطرح کنند.

اما خبر گزاری رویترز به نقل از منابع نزدیک به آنانی که در مذاکرات اشتراک داشتند، گفته که دور بعدی گفتگوی مستقیم بین حکومت افغانستان و طالبان به تاریخ 15 و 16 م ماه اگست در دوحه پایتخت قطر برگزای خواهد شد.

جان مککین عضو جمهوریخواه مجلس سنای ایالات متحده می گوید که باید در گفتگوهای صلح افغانستان مشخص شود که آیا نمایندگان شرکت کنندۀ طالبان از تمام آن گروه نمایندگی می کنند یا یک بخش آن.

او افزود که پاکستان با توقف حمایت از شبکۀ حقانی می تواند نقش بارزی را در تامین صلح در افغانستان بازی کند.

آقای مککین که ریاست کمیتۀ قوای مسلح مجلس سنای کانگرس امریکا را به عهده دارد، در مصاحبۀ ویژه با رادیو تلویزیون آشنا صدای امریکا گفت که خروج کامل سربازان امریکایی از افغانستان باید بادرنظر داشت وضعیت موجود صورت گیرد و نباید تجربۀ عراق در افغانستان تکرار شود.

او ابراز خرسندی کرده که دولت افغانستان با مذاکرات مستقیم و سازنده، به صلح و ثبات پایدار دست پیدا کند.

مککین گفت که مردم افغانستان با قربانی ها، شجاعت خود را ثابت ساختند، تلفات سال گذشتۀ زنان و مردانی که در اردو فعالیت می کنند، در بلندترین حد بود، اما آنان دیگر طالبان را نمی خواهند. پیام من به مردم افغانستان این است که آنان مردم شجاعی استند و نشان دادند که می توانند طالبان را شکست بدهند و ایالات متحده به کمک خود به آنان متعهد است.

مطالب مرتبط