گزینهء صفر یعنی خروج تمام نیرو های امریکایی از افغانستان به واقعیت نزدیک شده است

روزنامهء واشنگتن پست می نویسید لجاجت رییس جمهور کرزی در مورد امضای موافقتنامهء امنیتی با امریکا تا پایان سال ۲۰۱۴ گزینه ی انتقال تمام نیروهای ایالات متحده از افغانستان را به شدت افزایش داده است

در گزارش  روزنامه واشنگتون پست گفته شده، امریکا  پس از خروج از افغانستان رها کردن نیرو های امنیتی نوپای افغانستان را نیز مورد مطالعه قرار می دهد.

مقام های ارشد امریکایی مسالهء خروج تمام نیرو های امریکایی از افغانستان پس از 2014 را برای بار اول در ماه جنوری امسال مطرح کرده بودند.

در آن زمان، به این موضوع یعنی گزینهء صفر به طور گسترده به عنوان وسیلهء چانه زنی لفظی قصر سفید در مذاکرات روی موافقتنامهء امنیتی درازمدت نگاه می شد.

اما واشنگتن پست می نویسید، که بن بست شدید روز افزون در گفتگو ها میان مقام های امریکایی و رییس جمهور افغانستان این مساله را کاملاً به حقیقت مبدل ساخته است.

واشنگتن پست به نقل از جیمز دابنز، نمایندهء خاص امریکا درافغانستان و پاکستان نوشته است:

«اگر این کار نشود، اگر این تشویش رشد کند، شما بی ثباتی را در دورهء انتخاباتی آینده طرح ریزی می کنید که از خطر در حال رشد در افغانستان در حال بازگشت به سال های 1990 ناشی می شود.»

بر اساس گزارش واشنگتن پست، امریکا پس از طولانی ترین جنگ اش در تاریخ، به طور ناگهانی در مورد از بین بردن بخش اعظمی از زیربنا های ضد تروریزم اش در منطقه غور می کند.

واشنگتن پست به نقل از برخی مقام های امریکایی گزارش داده است که عدم اطمینان در مورد موافقتنامهء امنیتی درازمدت به عنوان یک عامل بالقوه می تواند در آستانهء برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان زیانبار باشد.

دولت امریکا از رییس جمهور کرزی خواسته است تا این موافقتنامه را تا پایان سال ۲۰۱۳ امضا کند.

اما آقای کرزی در صحبت با رادیو آزادی گفت است  که پس از بر آورده شدن شرط های عمدهء افغانستان موافقتنامه را امضا خواهد کرد.

به گفتهء او، “آغاز عملی پروسهء صلح و توقف حملات نیرو های امریکایی بالای خانه های افغان ها” از شرط های عمدهء حکومت افغانستان هستند.

در این حال یک مقام ارشد وزارت خارجهء امریکا گفته است، که اگر با افغانستان توافق حاصل نشود، حفظ یک سفارت بزرگ در کابل نیز ناممکن ثابت خواهد شد.

اختلافات میان کابل و واشنگتون زمانی بیشتر شد که پس از پایان لویی جرگه عنعنویی افغانستان نیروهای هوایی امریکا در مناطق جنوبی افغانستان حملات هوایی انجام دادند.
هرچند در این حمله هوایی خسارات و تلفات زیادی نداشته است.

مطالب مرتبط