افزایش 38 درصدی بیماری ایدز در افغانستان

وزارت صحت عامه افغانستان می گوید که بیماری ایدز در کشور در مقایسه با سال گذشته 38 درصد افزایش یافته است.
بر اساس   اطلاعات وزارت صحت عامه افغانستان تعداد افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی در کشور  افغانستان سال گذشته به 117 تن می رسید اما امسال این رقم به 162 تن افزایش یافته است.

داکتر ناجیه طارق معیین عرضهء خدمات صحی این وزارت  امروز  یکشنبه ۱۰ قوس  در مراسم تجلیل از روز جهانی ایدز گفت آنان تلاش می کنند تا با راه اندازی برنامه های وقایوی از بروز بیشتر این بیماری جلو گیری کنند.

خانم طارق معین وزارت صحت عامه گفت:

« کشت، استعمال و قاچاق مواد مخدر، فقر، سرحدات باز، مشکلات اقتصادی، پایین بودن سطح سواد، مهاجرت های داخلی و خارجی، زرقیات و تطبیق خون غیر مصون، بخصوص موجودیت حدود یک میلیون معتاد مواد مخدر و موجودیت بیست هزار معتاد زرقی عواملی اند که مسوولان وزارت صحت عامه را وادار می نماید تا از انتشار بیش از حد این ویروس جلوگیری نماید.»

به اساس ارقام ارایه شده از سوی سازمان صحی جهان، هم اکنون حدود پنج هزار تن در افغانستان به بیماری ایدز مبتلا اند که بیشتر از 30 درصد این افراد رسماً ثبت و راجستر شده اند.

آمار ارایه شده این سازمان در عین حال نشان می دهد که در سال 2012 میلادی بیش از 35 میلیون انسان در سراسر جهان با ویروس آچ آی وی زندگی می کنند.

به گفتهءخانم طارق، آنان تلاش می کنند با راه اندازی برنامه های آگاهی دهی، مردم را برای انجام معاینات اچ آی وی ترغیب کنند.

در همین حال 15 تن از افراد مصاب به ویروس آچ آی وی که در مراسم تجلیل از روز جهانی ایدز در کابل حضور داشتند گفتند، آنها نخست در ایران به مواد مخدر معتاد شده و بعداً مبتلا به بیماری ایدز گردیدند.

این افراد از وزارت صحت عامه خواستند تا مراکز تدوای و وقایه این بیماری را به سطح ولایات گسترش دهد.

علی احمد یک تن از این افراد گفت:

« کارمندان صحی از عرضه خدمات صحی به شخص مصاب اجتناب می کنند، تقاضای ما از مسوولان دولت افغانستان اینست تا زمینه کاریابی و عرضه خدمات صحی بدون تبعیض را برای ما فراهم نماید، از تمام کارمندان صحی می خواهیم تا ما را مانند سایر مریضان تداوی نمایند»

به اساس معلومات مسوولان وزارت صحت عامه، این وزارت خدمات وقایه وی بیماری ایدز را در یازده ولایت عمدهء کشور بشمول کابل، هرات، بلخ، قندهار، ننگرهار، قندز، غزنی، بدخشان، پروان، کنر و دایکندی فعال ساخته است.

از روز جهانی ایدز از سال 1988 میلادی به این طرف همه ساله در سراسر جهان تجلیل می شود و افغانستان از  سال 2003  بدینسو از این روز تجلیل به عمل میاورد.

مقامات وزارت صحت عامه می گویند، تلاش ها ادامه دارند تا به همکاری وزارت اطلاعات و فرهنگ و حج اوقاف برنامه های آگاهی دهی را به هدف جلوگیری از شیوع بیماری ایدز در سراسر کشور راه اندازی کنند.

مطالب مرتبط