معاون دوم ریس جمهور کرزی درکنفرانس شانگهای گفت: توسعه و پیشرفت کشورهای منطقه وابسته به امنیت افغانستان است

معاون دوم ریاست جمهوری کشور افغانستان محمد کریم خلیلی، در نشست سران سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان  شرکت کرد وگفت که تحقق توسعه و انکشاف کشورهای منطقه، وابسته به امنیت و ثبات افغانستان است.

در این نشست نخست وزیران چین، روسیه، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان نیز حضور داشته اند.
آقای خلیلی در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای گفت: “در صورتی که در افغانستان امنیت برقرار شود، اقتصاد کشورهای منطقه توسعه می یابد.”
او می گوید که دولت افغانستان با توجه به موقعيت و ظرفیت خود، فرصت ها و سهولت های لازم را برای اجرای پروژه های انکشافی منطقه فراهم می کند.
محمدکریم خلیلی، معاون دوم ریاست جمهوری کشور، چند روز پیش در راس یک هیت بلند رتبه، برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، وارد ازبکستان شد.
در این سفر آقای خلیلی را وزیر فواید عامه، معین تجارت و برخی مقامات دیگر دولتی همراهی می کنند.
معاون دوم ریاست جمهوری در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، با وزیر معادن ایران، میرزایوف صدر اعظم جمهوری ازبکستان، صدر اعظم جمهوری قرقیزستان و معاون صدراعظم مغولستان نیز دیدار کرده است.
او از نمایندگان کشورهای ذکر شده خواسته است که همکاری های شان را در افغانستان گسترش دهند.
سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان به منظور همکاری‌های چندجانبه امنیتی٬ اقتصادی و فرهنگی ایجاد شد.
علاوه بر اعضای اصلی این سازمان، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۱۲ به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند.
گفته می شود که نقش این سازمان از زمان تاسیس تاکنون، برای روابط کشورهای ذکر شده بسیار مفید بوده است.
دیدار معاون دوم رییس جمهور با سفیر امریکا در ازبکستان
محمد کریم خلیلی، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان، با سفیر امریکا نیز دیدار کرده است.
آقای خلیلی در این دیدار فیصله لویه جرگه مشورتی کشور را درمورد امضای موافقتنامه بین کابل و واشنگتن، اراده مردم افغانستان دانسته است.
همچنان سفیر امریکا در این دیدار، حمایت کشورش را در مورد گسترش روابط دو جانبه بین دو کشور، اعلام کرده است.

مطالب مرتبط