نوازشریف در کابل جنگ در مرز افغانستان و پاکستان

نخست‌وزیر پاکستان نوازشریف، ، در اولین سفرش به کابل پس از گرفتن قدرت سیاسی در پاکستان، بر گسترش روابط تجاری و سیاسی میان افغانستان وپاکستان تاکید کرد و گفت که افغانستان صلح‌‌آمیز به نفع پاکستان است.
آقای شریف که صبح روز شنبه، نهم قوس، وارد کابل شد بود، پس از دیدار با حامد کرزی رییس‌جمهور افغانستان، در یک  کنفرانس خبری مشترک ظاهر شد. سفر نخست‌وزیر پاکستان به کابل، به دعوت رسمی حامد کرزی صورت گرفته است. هدف از این سفر، گفتگو با مقام‌های دولت افغانستان در مورد پیش‌برد برنامه‌های صلح است. محور اصلی گفتگوهای دو رهبر در کابل، چگونگی مبارزه با تروریزم در دو کشور و هم‌چنین پیش‌برد برنامه‌های صلح بوده است.

نخست‌وزیر پاکستان در این کنفرانس خبری گفت از زمانی‌که قدرت سیاسی را در پاکستان به‌دست گرفته، گسترش روابط تجاری و سیاسی میان افغانستان و پاکستان را در صدر برنامه‌های کاری خود قرار داده است. او افزود: «می‌خواهم کاملا واضح بسازم که پاکستان خواهان روابط دوستانه در فضای حسن همجواری است که بر مبنای اصول احترام متقابل به حاکمیت و تمامیت ارضی یک‌دیگر استوار باشد. یک افغانستان صلح‌آمیز، متعهد و باثبات به منفعت حیاتی پاکستان است. به همین دلیل است که از آغازین مرحله کارم، همکاری سازنده با افغانستان را در صدر اولویت‌های کاری‌ام قرار داده‌ام.»
نخست‌وزیر پاکستان هم‌چنین تاکید کرد که دیدگاه‌های رهبران دو کشور در باره امنیت منطقه زمانی تحقق می‌یابد که صلح و ثبات در افغانستان تامین شود. به‌گفته‌ی او، تحقق این دیدگاه‌ها نیاز به روابط استوار با روحیه همکاری‌ میان افغانستان و پاکستان دارد.
نخست‌وزیر پاکستان در حالی به گسترش روابط برمبنای اصل همجواری با افغانستان تاکید دارد که مقام‌های دولت افغانستان بارها پاکستان را متهم به عدم همکاری‌ صادقانه در راستای پیش‌برد تلاش‌های صلح و مبارزه با تروریزم در آن کشور کرده‌اند. به‌گفته‌ی مقام‌های دولت افغانستان، مقام‌های پاکستانی در گفته‌های خود صادق نیستند و آن‌طوری که وعده می‌دهند، عمل نمی‌کنند.
اما حامد کرزی رییس‌جمهور افغانستان، می‌گوید از زمانی‌که نوازشریف به قدرت رسیده، روابط میان افغانستان و پاکستان بهبود یافته است. آقای کرزی در این کنفرانس خبری با ابراز قدردانی از تلاش‌های نوازشریف برای بهبود روابط میان دو کشور، افزود که این دو کشور حالا بهترین روابط دارند. رییس‌جمهور کرزی هم‌چنین گفت: «از جناب نخست‌وزیر ممنونم که با آمدن‌شان (به‌دست گرفتن قدرت) روابط میان افغانستان و پاکستان نسبت به گذشته بهتر شده است. امیدوارم که روابط میان دو کشور تاحدی برسد که هردوی‌شان در فضای کاملا صلح‌آمیز با بهترین روابط و بهترین ماحول اقتصادی زندگی کنند.» آقای کرزی تاکید کرد که افغانستان و پاکستان زمانی می‌توانند در چنین فضایی زندگی کنند که از افراطیت و تروریزم نجات یابند.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که چند روزپیش آقای کرزی امریکا و پاکستان را مانع تامین صلح در افغانستان خواند. هم‌چنین آقای کرزی در جلسه اختتامیه لویه‌جرگه مشورتی گفت که کلید صلح به‌دست امریکا و پاکستان است.
این اظهارات خوشبینانه رییس‌جمهور کشور در حالی ایراد می‌شود که طی روزهای اخیر مرزهای شرقی افغانستان توسط سربازان پاکستانی هدف گلوله باری قرار گرفته است. در آخرین مورد شام روز جمعه، ۸ قوس، بیست فیر مرمی راکت در مناطق سرحدی ولایت کنر از آن طرف مرز شلیک شد. هرچند مقام‌های امنیتی محلی می‌گویند این حملات تلفات جانی نداشته اما خسارات مالی هنگفتی به‌دنبال داشته است.

کلید صلح

نخست‌وزیر پاکستان در سفرش به کابل از خروج نیروهای بین‌المللی پس از سال ۲۰۱۴ میلادی از افغانستان استقبال کرد و گفت که این سال برای افغان‌ها فرصت‌ها و چالش‌های زیادی را به همراه خواهد داشت. نوازشریف گفت که انتقال صلح‌آمیز مسوولیت‌های نظامی و سیاسی در افغانستان، می‌تواند فرصت‌های خوبی را به همراه داشته باشد.
نخست‌وزیر پاکستان برخلاف آن‌چه که حامد کرزی می‌گوید کلید صلح افغانستان به‌دست امریکا و پاکستان است، گفت کلید صلح در گرو حل مشکلات افغانستان از طریق راه‌حل سیاسی جامع است. آقای شریف گفت که به همین دلیل پاکستان از تلاش‌های صلح به رهبری افغان‌ها حمایت می‌کند.
نخست‌وزیر پاکستان هم‌چنین تاکید کرد که اکنون زمان آن رسیده تا روند ویرانگر جنگ معکوس شود. به‌گفته‌ی او، حالا زمان آن است تا برای پیش‌برد مذاکرات صلح گام‌های قاطع برداشته شود. نوازشریف گفت که او به حامد کرزی اطمینان داده است که پاکستان در جهت فراهم ساختن زمینه برای تامین صلح در افغانستان به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد.
سفر نخست‌وزیر پاکستان به کابل، پس از سفر ماه اگست حامد کرزی به اسلام‌آباد صورت می‌گیرد. دولت پاکستان پس از آن سفر، ملا عبدالغنی برادر فرد شماره دوم طالبان را از زندان آزاد کرد. اخیرا هیاتی از سوی شورای عالی صلح به‌منظور دیدار با ملابرادر به پاکستان رفت، اما جزییاتی از این سفر و این‌که هیات شورای عالی صلح توانست به ملابرادر دیدار کند یا نه، منتشر نشد. حامد کرزی رییس‌جمهور افغانستان و نوازشریف نخست‌وزیر پاکستان نیز، در کنفرانس خبری دیروزی خود در این باره جزییاتی ارایه نکردند. تنها نوازشریف گفت که برای پیش‌برد تلاش‌های صلح در افغانستان، چارچوبی ساخته شده و صحبت‌ها با ملابرادر نیز ادامه می‌یابد.

مطالب مرتبط