کری: ارایه نظر در مورد توافق هسته‌یی با ایران “زود هنگام” است

جان کری، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده امریکا شامگاه دوشنبه (۲۹ جون) اعلام کرد هنوز “بسیار زود”است که اعلام کنیم آیا با ایران به توافق جامع بر سر برنامه‌ی اتمی خواهیم رسید یا خیر.

635227835644322584این درحالی است که کمتر از ۲۴ ساعت به مهلت تعیین‌شده برای پایات مذاکرات باقی مانده است.

وزیر خارجه‌ی امریکا به خبرنگاران حاضر در وین گفت: “کار همچنان ادامه دارد و هنوز زود است که قضاوت کنیم و به نتیجه‌ی نهایی رسیم.”

این اظهارات کری بعد از نشست مشترک وی با یوکیو آمانو، رییس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفت.

کارشناسان می‌گویند دیدار آمانو و مذاکره با او برای تصمیم‌گیری نهایی “بسیار ضروری” است.

کشورهای موسوم به گروه ۵+۱ خواهان آن‌اند که ایران به بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی اجازه‌ی “دستری کامل و بدون محدودیت” به همه‌ی تاسیسات و سایت‌های این کشور است.

جان کری همچنین درباره‌ی این سوال که آیا مذاکرات بار دیگر تمدید خواهد شد، به این پاسخ بسنده کرد که کار بر روی متن توافق “با جدیت” ادامه دارد.

پیش از این دیپلمات‌های غربی گفته بودند که همه‌ی طرفین تلاش دارند تا به مهلت تعیین‌شده پایبند باشند، با این‌حال احتمال تمدید مذاکرات پررنگ است.

یک دیپلمات ارشد امریکایی نیز که نامش فاش نشد به خبرگزاری رویترز گفت که آن‌ها هنوز نمی‌دانند که آیا به توافق جامعی دست خواهند یافت یا نه.

این مقام ارشد امریکایی انتقادها علیه سیاست دولت باراک اوباما در مذاکره با ایران را “ناروا” دانست و گفت که بهترین راه مذاکره‌ی جدی بر سر حل این بحران دیپلماتیک بود.

این دیپلمات ارشد امریکایی به رویترز گفت: “نمی‌دانیم به توافقی خواهیم رسید یا نه. امیدواریم برسیم. آرزو داریم که برسیم. اما واقعا نتیجه مشخص نیست.” این مقام نیز گفت که احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد.

مطالب مرتبط