پایان کار کمیته های لویه جرگه مشورتی به پایان رسید

دارالانشای کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی گفت که در سومین روز کاری، بررسی موافقت نامه امنیتی در 45 کمیته کاری این جرگه به پایان رسیده

صادق مدبر، رییس کمیسیون برگزاری این جرگه  گفت: “کار کمیته های لویه جرگه مشورتی که به منظور مشوره دهی در مورد امضای موافقتنامه میان افغانستان و امریکا برگزار شده بود، پایان یافته است.”

آقای مدبر می گوید، امروز جلسه عمومی لویه جرگه مشورتی دایر خواهد شد و در آن، روسای تمام کمیته‌های این جرگه، نظریات اعضای کمیته شان را مطرح می کنند.
او، همچنان، تاکید کرد که پس از طرح نظریات کمیته های لویه جرگه مشورتی، قعطنامه ای نیز صادر خواهد شد.
لویه جرگه مشورتی، به منظور مشوره دهی به رییس جمهور در راستای امضای موافقتنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن، روز(پنجشنبه هفته گذشته) آغاز به کار کرد.
در این جرگه حدود 2500  نفر از نمایندگان بخش های مختلف در هفده کته گوری، در پنجاه کمیته در مورد امضای موافقتنامه امنیتی با امریکا، بحث و رایزنی کردند.
نظریات مختلف در باره مواد پیمان امنیتی
با آنکه کار کمیته های لویه جرگه مشورتی، مبنی بر امضای موافقتنامه امنیتی با امریکا، امروز پایان یافت اما برخی اعضای کمیته های این جرگه نسبت به برخی مواد این پیمان، نظریات مختلفی دارند.
یک عضو کمیته 21 لویه جرگه مشورتی گفت: “در بعضی ماده های متن موافقتنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن، به امریکایی ها، امتیازهای زیاد داده شده است.”
او تاکید کرد که در تمام ماده های این موافقتنامه، به افغانستان وعده های قوی داده نشده است.
به گفته این عضو کمیته 21 لویه جرگه مشورتی، افغانستان در حال حاضر دچاد یک بحران است و امریکا، از این مسئله استفاده های سیاسی می کند.
او تاکید کرد، در صورتیکه موافقتنامه امنیتی بین کابل و واشنگتن امضا شود، اکثر فضای هوایی کشور در اختیار امریکایی ها قرار می گیرد که این مسئله نگران کننده است.

مداخله “آی اس آی” در لویه جرگه مشورتی
درهمین حال شماری از اعضای کمیته های لویه جرگه مشورتی، می گویند که 90 درصد اعضای کمیته های این جرگه، با امضای موافقتنامه امنیتی با امریکا، موافق بودند.

آنان تاکید دارند که در هر کمیته فقط سه الی چهار نفر، با امضای موافقتنامه امنیتی مخالفت داشتند.
انجنیر ذکریا، عضو کمیته چهادهم لویه جرگه مشورتی  گفت: “امضای پیمان امنیتی با امریکا، به سود کشور است اما از هر کمیته یک تعداد افراد که با امضای این موافقتنامه مخالفت داشتند، به احتمال زیاد جاسوسان کشورهای بیگانه هستند.”
او همچنان تاکید کرد، یک تعداد افراد با نظریات، خواست و گفتارهایشان در مورد امضای موافقتنامه امنیتی با امریکا، بطور آشکار از آی اس آی پاکستان حمایت می کردند.
درهمین حال مرتضی معراج، عضو کمیته 33 لویه جرگه مشورتی به خبرگزاری بخدی گفت که اکثر اعضای این کمیته، با امضای موافقتنامه امنیتی با امریکا، موافق بودند.
او همچنان می گوید، اکثر اعضای این کمیته در مورد ماده سیزدهم که مصوونیت قضایی سربازان امریکا است، نیز مخالفت جدی نداشتند.
آقای معراج تاکید کرد: “امروز(یکشنبه)42 نفر در کمیته 33 لویه جرگه مشورتی، حضور داشتند و در موارد ماده های مختلف موافقتنامه امنیتی با امریکا بحث کردند، در اخیر از میان 42 تن تنها، شش نفر با امضای موافقتنامه مخالفت داشتند.”

مطالب مرتبط