فراخوان نخست وزیر پیشین اوکرایین به یک اعتراض سرتاسری در کشور

یولیت تیموشِنکو، سیاستمدار مخالف حکومت اوکرایین نامه ای از زندان نوشته که وکیل مدافع او سرگئی ولاسِنکو آن را قرائت کرد22560

تیموشِنکو، سیاستمدار مخالف حکومت اوکرایین می خواهد از زندان بر سیاست کشورش تاثیر گذاری کند. او پس از روگردانی اوکرایین از سیاست اورپایی مردم را به تظاهرات عمومی فرا خواند و حکومت را متهم به تدارک کودتایی علیه مردم کرد

«من همه مردم را فرا می خوانم که چگونه در برابر یک کودتا واکنش نشان دهند. به این معنی که همه در جاده ها دست به اعتراض بزنند».

تیموشینکو که نخست وزیر پیشین اوکرایین بود، رییس جمهور ویکتور یانوکویچ را متهم می سازد که با نزدیک شدن به روسیه، استقلال کشور را به بازی گرفته است. تیموشِنکو هشدار داد که در این صورت برای حکومت اوکرایین سرانجام فقط انتخاب میان فروپاشی و از دست دادن استقلال باقی خواهد ماند. این زن 52 ساله نوشته است که یانوکویچ و نخست وزیر مایکولا اساروف «اشتباه بزرگ زندگی شان را مرتکب» شده اند.

در آغاز یک تحول غیرمترقبه رخ داد و حالا زمان تسویه حساب پیش آمده است. ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه اتحادیه اروپا را به باجگیری متهم کرد. انگیزه این منازعه اعلام اوکرایین بود که در صدد ایجاد روابط نزدیک با اروپا نیست.

تیموشِنکو که در زندان بیمار است، پیشنهاد کرده است که اگر قرارداد وحدت بسته شود، در این صورت آماده است تا از تداوی طبی در آلمان صرف نظر کند. قراداد وحدت مرحله ای از نزدیکی یک کشور به اتحادیه اروپا است که در اثر آن یک کشور مانند اوکرایین عضویت کامل این اتحادیه را به دست نمی آورد. اما تداوی این سیاست مدار زندانی در آلمان در جمله تقاضاهای اساسی اتحادیه اروپا برای بسته شدن این قرارداد در مورد همکاری نزدیک و تجارت آزاد با اوکرایین است.

در پارلمان اوکرایین طرح پیشنهادی در باره خارج شدن تیموشِنکو از زندان برای تداوی در خارج به شکست مواجه شد. بعد از آن این جمهوری پیشین روسیه شوروی موضوع قرارداد با اتحادیه اروپا را متوقف کرد.

در عوض حکومت اوکرایین مشوره با روسیه و اتحادیه اروپا را در باره تجارت پیشنهاد کرد. اساروف نخست وزیر اوکرایین این اتهامات را رد کرد که جهت گیری سیاسی اوکرایین در قبال اروپا به صورت قاطع تغییر کرده است. او در یک نشست جنجالی پارلمانی به روز جمعه سیاست جدید را چنین توجیه کرد که تصمیم حکومت با در نظر داشت وضعیت کنونی اقتصادی اوکرایین، مشکل اما یگانه را ممکن بوده است. او تاکید کرد که تصمیم حکومت در مورد متوقف کردن موضوع قرارداد با اتحادیه اروپا «فقط براساس دلایل اقتصادی صورت گرفته است و تصمیم کاملاً تاکتیکی» بوده است.

اعلام تظاهرات عمومی در کِیف

اپوزیسیون یا نیروی مخالف حکومت اوکرایین مردم را برای روز یک شنبه به تظاهرات عمومی فراخوانده است. شماری از افراد که اکثر آنها نوجوانان بودند، روز جمعه در میدان استقلال در کیف دست به اعتراض زدند که بیرق آبی، زرد و بیرق اتحادیه اروپا را حمل می کردند.

انتظار می رود که ده ها هزار نفر روز یکشنبه در مرکز شهر در تظاهرات عمومی شرکت کنند. این محل دقیقاً جایی است که نه سال قبل “انقلاب نارنجی” طرفدار غرب به رهبری تیمکوشنکو آغاز شد.

مطالب مرتبط