افزده شدن یک نامزد در فهرست نهایی نامزدان ریاست جمهوری افغانستان

کمیسیون شکایات انتخاباتی پس از دو روز تاخیر روند رسیدگی به شکایت های انتخاباتی را به پایان رساند. تنها یک تن از نامزدان حذف شده را وارد لیست نامزدان کرد. شمار نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به 11 تن رسید.

266_303,00این کمیسیون نام این نامزد را اعلام نکرد و قرار است کمیسیون انتخابات لیست نهایی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی را اعلام کند.

ستار سعادت رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی روز سه شنبه 28 عقرب در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: «در رابطه به انتخابات ریاست جمهوری ما یک مورد تغییر داریم و در شوراهای ولایتی ما 116 مورد تغییر داریم.»

آقای سعادت گفت که این کمیسیون 1056 شکایت را که در رابطه به نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی ثبت شده بود، بررسی و رسیدگی کرده است.

کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید که در نتیجه رسیدگی به شکایت ها، یک تن از نامزدان ریاست جمهوری که به دلیل داشتن تابیعت دوگانه از سوی کمیسیون انتخابات حذف شده بود، پس از بررسی اسنادش دوباره وارد لیست نامزدان شده است.

براساس اظهارات مقام ها در این کمیسیون 116 مورد تغییر و تبدیل در لیست نامزدان شوراهای ولایتی به میان آمده و 76 تن از نامزدان شوراهای ولایتی که حذف شده بودند دوباره وارد لیست شده اند.

این کمیسیون می گوید که 40 تن از نامزدان شوراهای ولایتی به دلیل نداشتن اسناد تحصیلی و ارایه اسناد جعلی، از لیست نامزدان حذف و به سارنوالی معرفی شده اند.

آقای سعادت گفت که بررسی و رسیدگی به شکایت های انتخاباتی تنها بر اساس قانون صورت گرفته و این کمیسیون کارش را مستقلانه انجام داده است: «به ملت اطمینان می دهم، این پنج تن که این جا نشست اند [پنج تن از اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی] کسانی اند که هیچ کس در مورد سابقه آن ها سوالی ندارد.»

شکایت‌های جرمی

کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید شکایاتی را در مورد نامزدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در یافت کرده که وصف جرمی داشته اند.

اما رییس این کمیسیون می گوید که به دلیل محدودیت های قانونی، این کمیسیون نتوانسته که به این شکایت ها رسیدگی کند. ماده 25 قانون اساسی افغانستان می گوید برائت ذمه حالت اصلی است و تا زمانی که شخصی از سوی محکمه با صلاحیت محکوم نشده باشد، بی گناه شناخته می شود.

آقای سعادت گفت: «ما نتوانستیم که آن ها [نامزدان] را از لیست حذف کنیم. هم در مورد نامزدان ریاست جمهوری و هم در مورد نامزدان شوراهای ولایتی. بنا براین ما براساس قانون اساسی این شکایت ها را به لوی سارنوالی راجع کردیم.»

کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید در صورتی که لوی سارنوالی و قضأ افغانستان براساس این شکایت ها نامزدان را مجرم بشناسد، این کمیسیون می تواند در هر مرحله انتخاباتی نام این نامزدان را از لیست حذف کند.

این کمیسیون تاکید کرد که اگر ثابت شود نامزدان تابعیت دوگانه دارند و یا اسناد شان مشکل داشته باشد، براساس قانون تا روز انتخابات می تواند چنین نامزدانی را از لیست نهایی حذف نماید.

مطالب مرتبط