ناسا:اب های زیر زمینی کره زمین به سرعت در حال کاهش است

دانشمندان NASA با همکاری دانشگاه کالیفورنیا ضمن مطالعه وتحقیق راجع به وضع ذخایر طبیعی ابهای زیرزمینی درکره زمین در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ به نتیجه گیری نگران کننده دست یافتند.download+(2)

به گزاش افق به نقل ازتلویزیون  انگلیسی زبان RT ٬تحقیقات NASA با دانشگاه کالیفورنیا انجام داده، نشان میدهند که ذخایر اب در طبقات زیرزمینی ابدار به سرعت کاهش می یابد.

از جمله ۳۷ ذخیره بزرګ زیرزمین اب ۱۳ ذخیره از بین میرود.

در عین حال معلوم نیست که ذخایر باقیمانده اب تا چه وقت کفایت خواهد کرد.

 در این باره سایت انگلیسی زبان تلویزیون RT خبر می دهد که اقمار مصنوعی پروژه GRACE معلومات راجع به جاذبه زمین که قوت ان منجمله به حجم اب در زیر سطح زمین مربوط می باشد را جمع اوری کرده اند که معلوم شده که در ساحه جاذبه زمین تغییرات، مربوط به از بین رفتن ذخایر ابهای زیرزمینی، بوجود امده است.

بیشترین ذخایر از دست رفته اب های زیر زمینی در محلات پرجمیعت فقیر نشین روی داده است.

تحقیقات ناسا و دانشگاه کالیفور نیا نشان می دهد که ذخایر ابهای زیرزمینی در هند، پاکستان و افریقای شمالی به شدت کاهش یافته است وضع از این نقطه نظر وخیم تر خواهد شد که در این مناطق منابع جاگزین اب بسیار کم است.

در بخش دیگر این تحقیق  از وضع اقشار ابخیز عربی که ذخایر انها اب اشامیدنی برای بیش از ۶۰ میلیون نفر تامین میکند، نیز نگران کننده است.

اداره NASA این وضع را بحرانی می خواند، چون ۳۵ درصد مردم روی زمین از ابهای زیرزمینی استفاده میکنند.

ناسا هشدار میدهد: ” بخش قابل ملاحظه باشندگان روز زمین از  ابهای اقشار ابخیز زیرزمینی به مقیاس زیاد استفاده میکنند و حتی گمان هم نمی کنند که ابهای زیرزمینی  میتوانند تمام شوند”.

مطالب مرتبط

یک نظر