امپراتوری امریکا رو به نابودی است

یک تحلیل‌گر انگلیسی در گزارش خود اعلام کرده که هرج و مرج حاکم در منطقه خاورمیانه و اوکراین، نشانگر افول ستاره امپراتوری امریکا است.

130305_barack_obama_profile_ap_605‘جان وایت’ امروز (یکشنبه) طی گزارشی سیاسی در شبکه تلویزیونی ‘راشاتودی’ روسیه گفت که منطقه خاورمیانه خط مقدم جبهه برای حفظ سلطه طلبی امریکا است.

وی افزوده که کاهش نفوذ امپریالیستی امریکا در منطقه خاورمیانه پس از اشغال ناموفق عراق و افغانستان توسط نیروهای امریکایی، آغاز شد.

این تحلیل گر انگلیسی خاطرنشان کرد که بر اثر تلاش های امریکا، تروریزم و افراط گرایی در منطقه خاورمیانه به شدت گسترش یافت و این پدیده با ناتوانی امریکا برای اجرای عملیات نظامی گسترده همراه بود.

وایت با استناد به مقاله روزنامه امریکایی واشنگتن پست خاطرنشان کرد که نیروهای مسلح امریکا قادر به اجرای عملیات نظامی گسترده در کشورهای دیگر نیستند و هرگونه مداخله خارجی نظامی این کشور منجر به شکست ارتش آن و تضعیف روحیه نظامیان امریکایی خواهد شد.

این تحلیل گر انگلیسی معتقد است که وقوع مناقشه در هر کشور خاورمیانه، تشنج غیرقابل پیش بینی به همراه خواهد داشت و سرنگونی رژیم قذافی این واقعیت را به وضوح نشان داد.

وی افزود: غرب با سرنگونی رژیم قذافی برای تامین منافع راهبردی خود، وضعیتی را در آن کشور به وجود آورد که دهها هزار فرد افراط گرای مسلح وارد صحنه شده و جنگ افروزی آنها حد و مرزی نمی شناسد.

واشنگتن و متحدان اروپایی اش توانایی کنترل این جریان افراطی را در لیبیا ندارند.

به عقیده تحلیل گر انگلیسی، خودداری اوباما از بمباران مواضع ارتش سوریه، وجهه امریکا را در منطقه به شدت مخدوش کرد و از آن زمان اسراییل، ترکیه، عربستان و قطر، واشنگتن را ضعیف دانسته و اهداف خود را دنبال می کنند.

وایت افزود: در حال حاضر دولت امریکا به اجرای عملیات هوایی نامنظم و ضعیف علیه تروریست های داعش می پردازد، در حالی که این گروه تروریستی مشغول تقویت مواضع خود و تشدید نبردها در سوریه و عراق است.

وی خاطرنشان کرد که ناتوانی امریکا از تحمیل حاکمیت امپریالیستی خود بر روسیه و واداشتن این کشور به اقدام بر اساس اصول پیشنهادی امریکا در اروپای شرقی، ناتوانی واشنگتن را به وضوح نشان داد.

تحلیل گر انگلیسی در پایان گفت که ایجاد بانک سرمایه گذاری در زیرساخت های آسیایی توسط چین که برخی از کشورها از جمله انگلیس به آن پیوسته اند، سلطه ارزی دلار امریکا بر جهان را زیر سوال برده است.

مطالب مرتبط