ایران از پهباد جدید بی سرنشین ساخت این کشور بنام «فطرس» رونمایی کرد

دو روز پیش از آغاز دور تازه مذاکرات هسته‌ای در ژنو خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی از رونمایی پهپادی خبر داد که گفته می‌شود بزرگترین هواپیمای بدون سرنشین ایران است و شعاع عملیاتی آن به ۲ هزار کیلومتر می‌رسد.

186136_118به گزارش خبرگزاری (ایرنا) روز دوشنبه (۲۷ آبان/عقرب 1392 مطابق با ۱۸ نوامبر) با حضور حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، پهپاد «فطرس»، به عنوان بزرگترین هواپیمای بدون سرنشین کشور در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع رونمایی شد.

وزیر دفاع در این مراسم گفت: «این پهپاد راهبردی با محموله خود دارای شعاع عملیاتی تا ۲۰۰۰ کیلومتر، سقف پروازی ۲۵۰۰۰ پا و قابلیت ۱۶ تا ۳۰ ساعت پرواز مداوم است.»

پهپادی با قابلیت‌های رزمی

به گفته‌ی حسن دهقان پهپاد «فطرس» قادر است علاوه بر مأموریت‌های شناسایی و مراقبت، با مسلح شدن به موشک‌های هوا به سطح و انواع راکت‌ها، “مأموریت‌های رزمی” نیز انجام دهد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس با استناد به گزارش ایرنا خاطر نشان می‌کند که شعاع عملیاتی اعلام شده برای این پهپاد تقریبا تمام منطقه خاورمیانه از جمله اسرائیل را در برمی‌گیرد.

اسرائیل و کشورهای غربی جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای درصدد دست یافتن به بمب اتمی است. ایران این اتهام را رد کرده و تاکید می‌کند که در چارچوب توافق‌های هسته‌ای اقدام‌های لازم برای اعتمادسازی نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه‌های خود ارائه خواهد کرد.

تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ در روزهای هفتم تا نهم نوامبر (۱۶ تا ۱۸ آبان/عقرب) در ژنو سوئیس بدون امضای توافق‌نامه به پایان رسید.

واکنشی احتمالی به تهدید اسرائیل

دور جدید مذاکرات، که ایران و آمریکا نسبت به نتیجه‌بخش بودن آن ابراز امیدواری کرده‌اند، قرار است ۲۹ و ۳۰ آبان/عقرب مطابق با ۲۰ و ۲۱ نوامبر در ژنو برگزار شود.

اسرائیل بارها تهدید کرده در صورتی که ایران برنامه‌های مناقشه‌برانگیز هسته‌ای و موشکی خود را متوقف نکند دست به حمله نظامی علیه تاسیسات اتمی این کشور بزند.

برخی ناظران احتمال می‌دهند رونمایی از پهپاد فطرس در آستانه‌ی برگزاری مذاکرات هسته‌ای ژنو و اعلام شعاع ۲ هزار کیلومتری عملیاتی آن در کنار “توان رزمی” بی‌ارتباط با تهدیدهای اسرائیل نباشد.

وزیر دفاع ایران پهپاد فطرس را دستاورد مهم و افتخارآفرینی خوانده که «در سایه اتکا به توانمندی بومی کشور» طراحی و ساخته شده است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس با اشاره به ادعاهای مکرر نظامیان ایران در مورد دستاوردهای فنی متخصصان داخلی می‌افزاید، راستی‌آزمایی اغلب این «دستاوردها» از سوی کارشناسان بی‌طرف میسر نبوده است.

«مهندسی معکوس» پهپاد آمریکایی

فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی اعتراف می‌کنند که برخی از پهپادهای ایرانی با کپی‌برداری از نمونه‌های آمریکایی با روشی که “مهندسی معکوس” خوانده می‌شود ساخته شده‌اند.

محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، پنجم مهرماه ۹۲ از تولید «پهپاد بمب‌افکن شاهد ۱۲۹» خبر داد و گفت: «سپاهیان و بسیجیان دانشمند این مرز و بوم با جهادی علمی، استراتژیک‌ترین پرنده بدون سرنشین ایران اسلامی را ساختند و رونمایی از‌ آن دهان حیرت ابرقدرت‌ها را بازخواهد گذاشت.»

جعفری در عین حال اعتراف کرد: «کارهای علمی و مهندسی معکوس روی پهپاد آمریکایی RQ 170 به پایان رسیده و دانشمندان ایران اسلامی بخش‌های زیادی از این پهپاد آمریکایی را به‌صورت بومی طراحی کردند و ساختند.»

فرمانده کل سپاه مهرماه وعده داد «در آینده نزدیک، خبرهای خوشی را از ساخت RQ 170 ایرانی خواهیم شنید.» طاهرا رونمایی از پهپاد فطرس یکی از همین خبرهای خوش و نمونه‌ای از پهپادهای شبیه‌سازی شده بر اساس مدل‌های آمریکایی است.

از زمان آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای تا کنون رزمایش‌های گوناگونی در مناطق مختلف ایران برگزار شده است.

فرمانده نیروی زمینی نیز بیستم آبان خبر داده که از ابتدای آذر ماه (یک روز پس از خاتمه مذاکرات) رزمایش بزرگی با حضور «تمامی یگان‌های نیروی زمینی از جمله زرهی، توپخانه، هوانیروز، جنگ الکترونیک و همچنین چتربازان» برگزار خواهد شد.

هدف از این رزمایش نمایش بخشی از توان نیروی زمینی «در شرایط واقعی رزم» و «مقابله در فضای ناهمتراز» عنوان می‌شود.

مطالب مرتبط