آغاز ثبت نام اشتراک کنندگان لویه جرگه مشورتی و شش روز تعطیلی عمومی درکابل

با نزدیک شدن برگزاری لویه جرگه مشورتی، تدابیری شدید امنیتی در شهر کابل وضع شده است. باشندگان کابل امضای موافقتنامه امنیتی را برای ادامه ثبات در افغانستان موثر می دانند اما از راهبندان شدید شکایت دارند.

2016-a5a10493f809براساس اعلامیه ریاست جمهوری، کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی اعلام کرده که ثبت نام اشتراک کنندگان لویه جرگه از امروز دوشنبه 27 عقرب 1392 آغاز شده است.

رییس جمهور کرزی در جلسه شورای امنیت به وزارت های دفاع، داخله و ریاست امنیت ملی دستور داده تا مانع تهدیدها و دسیسه های «دشمنان مردم افغانستان» در روزهای برگزاری لویه جرگه شوند. طالبان با این جرگه و امضای موافقتنامه امنیتی با ایالات متحده امریکا مخالفت کرده اند.

آقای کرزی روز شنبه از طالبان و حزب اسلامی خواست تا نمایندگان شان را به لویه جرگه بفرستند اما ساعاتی پس از این در خواست کرزی، یک مهاجم انتحاری موتر بمب گذار شده اش را در نزدیکی محل برگزاری لویه جرگه انفجار داد.

در همین حال ایمیل فیضی سخنگوی رئیس جمهور امروز دوشنبه تصویب جلسه شورای وزیران را برای شش روز رخصتی عمومی در کابل در ارتباط به لویه جرگه مشورتی چنین اعلام کرد:

«به اساس تصویب جلسه شورای وزیران به بخاطر برگزاری لویه جرگه مشورتی از سه شنبه 28 عقرب الی یکشنبه 3 قوس در کابل تعطیل عمومی اعلان گردید»

حمایت باشندگان کابل

باشندگان عادی کابل از برگزاری لویه جرگه برای امضای موافقتنامه امنیتی استقبال می کنند. آن ها می گویند در صورتی که امریکا افغانستان را تنها بگذارد، طالبان بار دیگر بر این کشور تسلط خواهد یافت.

نوید یک باشنده کابل می گوید: «اصلا لویه جرگه خوب است بخاطری که آینده ما خوب می شود یعنی کسی هست که در آینده ما را حمایت کند اما این کار را بی پلان شروع کردند و در جای غلط آن را برگزار کردند.»

برخی از باشندگان کابل می گویند افغانستان در ده سال اخیر در عرصه های مختلف پیشرفت کرده و در صورت امضای موافقتنامه امنیتی روند توسعه در این کشور ادامه خواهد یافت؛ ولی در صورت عدم امضای آن روند رو به پیشرفت، متوقف و افغانستان به عقب بر خواهد گشت.

رحیم یک تن از باشندگان کابل می گوید: «لویه جرگه به نظر من خوب است بخاطری که اگر قرارداد بین کابل و امریکا امضا شود خوب است چون مردم آزاد کار کرده می توانند. اگر طالبان بازهم بیایند مردم کار کرده نمی توانند، آزاد نیستند و تحصیل کرده نمی توانند.»

منافع ملی

در همین حال تحلیلگران به این باورند که اشتراک کنندگان لویه جرگه باید براساس منافع ملی افغانستان تصمیم بگیرند، نه براساس فشارها و تلاش های کشورهای همسایه که مخالف حضور نیروی های خارجی در افغانستان هستند.

حمیدالله فاروقی استاد دانشگاه کابل و آگاه مسایل سیاسی می گوید در شرایط کنونی مردم افغانستان نسبت به آینده و ثبات این کشور نگرانند و باید اعضای لویه جرگه با تایید امضای موافقتنامه امنیتی با امریکا، به چنین وضعیتی پایان دهند.

آقای فاروقی می گوید: «مردم افغانستان را از حالت سردرگمی، بی نظمی و پراکندگی افکار هرچه زودتر باید بیرون کشیم.»

به نظر این تحلیلگر مسایل سیاسی موافقتنامه امنیتی جزو توافقنامه استراتژیک بین افغانستان و ایالات متحده امریکا است و با تایید توافقنامه استراتژیک، نیازی به تدویر لویه جرگه جداگانه نبود.

آقای فاروقی می گوید در صورتی که رییس جمهور کرزی و پارلمان افغانستان موافقتنامه امنیتی را تایید و امضا می کردند، نیازی به برگزاری لویه جرگه و سرگردانی های مردم نبود.

راهبندان شدید در کابل

آمادگی ها و تدابیر امنیتی امنیتی برای لویه جرگه مشورتی سبب ترافیک سنگین و راهبندان در شهر کابل شده است.

سرک باغ بالا که از پیشروی محل تدویر لویه جرگه می گذرد و یکی از گذرگاه های اصلی بین شرق و غرب کابل است، بر روی ترافیک مسدود می باشد.

محدودیت های گشت و گذار پس از حمله انتحاری روز شنبه در نزدیکی محل برگزاری لویه جرگه، سبب شد تا نیروهای امنیتی قیودات بیشتری در نزدیکی این محل وضع کنند.

واسع یک باشنده کابل می گوید با وجودی که لویه جرگه به نفع مردم است اما راهبندان مشکلات زیادی را خلق کرده است: «اگر کدام مریضی باشد باید در سر سرک بمیرد چون دیگر راه حل ندارد.»

روف باشنده دیگر کابل می گوید مجبور است فاصله سه ساعت را پیاده برود تا برسر کارش برسد: «در هر چهارراهی راه ها مسدود است. من ترجیح دادم که پیاده بروم بخاطری که پیش تر از موتر به سر کارم می رسم.»

لویه جرگه قرار است روز پنجشنبه آغاز شود. هنوز مشخص نیست که این جرگه چند روز ادامه می یابد. بیش از 2500 تن از پایتخت و ولایات افغانستان در این جرگه شرکت می کنند.

مطالب مرتبط