نامه سر گشاده جمعي از نويسندگان و فرهنگيان افغانستان به دكتر حسن روحاني رياست محترم جمهوري اسلامي ايران

رياست محترم جمهوری اسلامی ایران، جناب آقاي دكتر حسن روحاني سلام برشما.

4783008099179به استحضار شما رسانیده می شود که حکم اخراج ناگهانی آقای قنبرعلی تابش، شاعر و پژوهشگر و دانشجوی افغانستانی مقیم ایران از دانشگاه علامه طباطبایی تهران که اخیرا بدون ارایه ی دلیلی مشخص صورت گرفته است نگرانی هایی را در میان اهالی قلم و تحصیل کردگان افغانستانی در مورد ادامه ی وضعیت تحصیلی ایشان و سایر دانشجویان افغانستانی مشغول به تحصیل در دانشگاه های ایران ایجاد کرده است.

قنبرعلی تابش چهره ای ناشناخته در میان همزبانان ایرانی ما نیست. چاپ پنج مجموعه ی شعر، عضویت درهیئت تحریریه ی نشریه ی ادبی و وزین “در دری” ، سالها کار فرهنگی و انتشار ده ها مقاله ی علمی از جمله فعالیت های ایشان است. همچنین سابقه ی تحصیلی ایشان در حوزه ی علمیه و دانشگاه همواره نیک و درخشان بوده است. از اینرو حکم اخراج غیر منتظره ی ایشان از دانشگاه ، مایه ی تاسف شدید اهالی فرهنگ و قلم افغانستان است.

کشور ایران و دولت محترم این کشور در طول سه دهه میزبان مهاجران از وطن رانده شده ی افغانستانی بوده است. میلیونها افغان به این کشور پناه آورده اند و در کنار میزبانان همزبان و هم کیش خود زندگی مسالمت آمیزی داشته اند و هزاران هزار طفل افغان در مکاتب ایران درس خوانده اند و با ورود به دانشگاه ها در رشته های مختلف صاحب تخصص شده اند. جریان پررنگ و پربهای ادبیات مهاجرت افغانستان در همین کشور و در میان جوانانی شکل گرفت که در همین خاک علم و هنر آموختند و با افزودن رنگ و بوی دردهای آَشنای حاصل از جنگ و تبعات جنگ در سرزمین مادری شان، برگی دیگر به صفحات تاریخ ادبیات فارسی افزودند. در قبال لطف جامعه میزبان، مهمان نیز البته همواره حق دوستی را پاس داشته است. مهاجرین افغان در آبادانی ایران در کنار برادران ایرانی خود ایستادند و عرق ریختند . امروز کمتر ساختمان و خیابانی در ایران پیدا می شود که خشت و خاکش جای دست کارگر افغان را نداشته باشد. در طول این سالها البته گاهی مشکلاتی نیز فراروی مهاجرین افغان و دانش آموزان و دانشجویان افغان قرار گرفته است که وضعیت معیشتی و کاری آنها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و دشواری های زیادی را برایشان خلق کرده است.

در این میان نقش فعالیت ها و همکاری های دوجانبه ی هنرمندان نویسندگان و تحصیل کردگان ایرانی و افغان در تحکیم روابط فرهنگی دو ملت و پاسداشت یادگارهای نیکوی زبانی و فرهنگی و دینی ای که از تاریخی مشترک برای ما مانده است نقشی پررنگ و بسیار ارزنده بوده است. آنها توانستند با معرفی فرهنگ و ادبیات دو کشور به همدیگر، پایه های استوار گفتگو و دوستی و مودت را بین مردمان دو خاک همسایه بنا بگذارند.

در حال حاضر اما اخراج غیر منصفانه ی قنبرعلی تابش از دانشگاه شک و شبهه و دل ناگرانی بسیاری را در میان اهالی قلم هر دو کشور ایران و افغانستان ایجاد کرده است. انتشار نامه هایی در اعتراض به اخراج ایشان از دانشگاه از طرف دوستان نویسنده و شاعر ایرانی ما نشاندهنده ی اشتراکات عمیق فرهنگی فی ما بین و شدت نگرانی ما و ایشان در این باب است. توقع همه ی ما این است که اگر ایشان رفتاری داشته اند که مخالف و مغایر با قوانین دانشگاه و یا قوانین دولت محترم جمهوری اسلامی ایران بوده است ، این دلایل به صورت شفاف ارائه شود و اگر اینطور نیست ما خواستار صدور اجازه ی تحصیل و اقامت دوباره ی ایشان در اسرع وقت هستیم چرا که نامهربانی هایی از این دست شکاف عاطفی و فرهنگی جبران ناپذیری در دل مردمان دو کشور ایجاد خواهد کرد.

جمعي از نويسندگان و فرهنگيان افغانستاني مقیم داخل و خارج افغانستان

دکتر سرور مولایی، دكتر لعل زاد، دكتر طاهر شاران، حمزه واعظي، دکتر فریدخروش، اسدالله شفايي، اسد بودا، محمد حسين فياض، عزيز رويش، علي اميري، سید ابوطالب مظفری، زهرا حسین زاده، سلمانعلی زکی، صبورالله سياه سنگ، شريف سعيدي، حسين ورسي، ضياه قاسمي، محبوبه ابراهيمي، حسين محمدي، حاج كاظم يزداني، ملك شفيعي، هادي حكيمي، بشير رحيمي، مير حسين مهدوي، جمعه رضايي، عبدالله اكبري، فريده رستگار، محمد كاظم كاظمي، حسين حيدر بيگي، شكريه عرفاني، جاويد نادر، علي مدد رضواني، وحيد وارسته، ناصر عارفی، بلال نوروزبيك، شوکت علی محمدي، فاضل کیانی، زهرا زاهدی، تکتم حسینی، کبرا حسنی، مریم احمدی، محسن سعیدی، شكريه عرفاني، ليلا آرزو، داكتر سليم جاويد،فرشته ضیایی، نادیه فضل، ولی عالمی، رحمت ارزگانی، وحید جوادی، نديم مأمون،عارف جعفری، سيد رضا محمدي، مهدي جهان آبادي، حميدآريانا،انجنير سرور، دكتر تيمور شاران، نور وهاب سپاند، وكيل سوله مل ، وحيد ذلمي، دكتر قدسيه معراج، محب مدثر، شهباز ايرج، فكور غياثي، دستگير نايل، وحيده ذلال، ناصر ميثم، حكيمه عارفي، همايون تاچ، كريم ميثاق، شاه بي بي ناله، ترنج شمالي، قادر نديم، اسدالله كشتمند، فريدون وارسته، عليجان اكبري، داكتر وحيد كشتمند، حيات الله دلاور، حليم سرخابي، ابوذر اميني، خديجه عباسي، عالمي پويا، تواب كريمي

مطالب مرتبط