وزیر معارف: ۵۰ درصد آموزگاران سویه معیاری تحصیلی ندارند

مجلس نماینده‌گان در جلسه امروز (چهارشنبه) اسد الله حنیف بلخی و فریده مومند، وزارت تحصیلات عالی را در پیوند به مشکلات داوطلبان کانکور و نظام آموزشی کشور استجواب کرد.

76FB8468-25A1-48B3-96D9-4E2D1A93ACBD_mw1024_s_nدر نخست نماینده گان سوالاتی را در مورد کیفیت پایین تحصیلی، نبود نصاب آموزشی منظم، تاخیر در چاپ کتاب و بی نتیجه ماندن هزاران تن در کانکور را از وزیران پرسیدند.

آقای بلخی گفت که نظام معارف کشور در حال حاضر چند مشکل بزرگ و کلیدی رو به رو است.

او گفت: “پنجاه درصد آموزگاران سویه تحصیلی معیاری برای تدریس ندارند، محتوای نصایب تعلیمی با نیازمندی های جامعه برابر نیست، پنجاه درصد مکاتب تعمیر ندارند یا دانش آموزان در شرایط بد درس می خوانند و بودجه متوازن در سراسر کشور اختصاص نیافته است.”

او تاکید کرد که وزارت معارف در روزهای اندک کاری خود تلاش کرده تا با هماهنگی کامل با وزارت تحصیلات عالی، زمینه جذب بیشتر دانش آموزان را فراهم کند.

نبود مکتب و کتاب مناسب آموزشی در بخش های مختلف از مشکلات اصلی است که پیوسته مطرح شده است.

در جریان چند سال گذشته میلیون ها دالر در بخش معارف کشور به مصرف رسیده؛ اما هنوز هم میلیون ها دختر توان رفتن به مکتب را ندارند یا دانش آموزان صنف ندارند.

با این حال، اسدالله حنیف بلخی که نزدیک به دو ماه به عنوان وزیر معارف تعیین شده می گوید که هیات بلند پایه این وزارت به صورت دوامدار از ادارات در سراسر کشور بازدید کرده و مشکلات را حل خواهند کرد.

به گفته او، دولت گذشته برای کمیت توجه کرده، اما کیفیت تحصیلی خیلی پایین است؛ اما در آینده با فرستادن آموزگاران در بورس های خارجی، زمینه رشد کیفیت را فراهم خواهیم کرد.

کتاب جدید

وزیر معارف گفت که دو ماه از آغاز سال تعلیمی می گذرد؛ اما هزاران دانش آموزان مواد درسی در اختیار ندارند.

آقای بلخی تاکید کرد که بر بنیاد موافقت رییس جمهور، تا بیست روز آینده هفت میلیون کتاب جدید چاپ و در سراسر کشور توزیع خواهد شد.

او گفت که در نظر دارد تا در آینده تمام کتاب ها و نصاب آموزشی را در داخل کشور تهیه و چاپ کند.

وزیر معارف همچنان گفت که در نظر دارد تا سالانه ۳۰۰ بورس تحصیلی از پول کشورهای کمک کننده در دانشگاه های امریکایی برای آموزگاران تهیه کند.

در همین حال، قرار است به زودی آقای حنیفی برنامه کاری صد روز نخست کاری خود را نیز معرفی کند.

رییس جمهور غنی اعلام کرده که وزیران برای سه ماه آینده برنامه کاری مشخص خود را معرفی کنند و برای بهتر شدن روند حکومت داری تلاش کنند.

مطالب مرتبط