شورای امنیت ملی: تفاهمنامه‌ی اطلاعاتی با آی‌اس‌آی امضا نشده است

مسوولان شورای امنیت ملی کشور اعلام کرده اند که تفاهمنامه‌ی اطلاعاتی با سازمان استخباراتی پاکستان هنوز امضا نشده و تنها طرح پیش‌نویس آن مورد تایید دو کشور قرار گرفته است.

666666نجیب منلی، سخنگوی شورای امنیت ملی، در یک نشست با مسوولان رسانه‌ها در کابل گفته‌ است که تفاهم‌نامه همکاری‌های استخباراتی با پاکستان هنوز امضا نشده و آنچه به امضا رسیده، پیش‌نویسی است که تنها مراحل فنی آن طی شده.

آقای منلی گفته است که طبق روند معمول کار، پیش‌نویس تفاهم‌نامه از سوی مقام‌های مربوطه همان بخش امضا می‌شود تا مورد بررسی نهایی هر دو کشور قرار گیرد.

در این نشست همچنین گفته شده که این تفاهم‌نامه در صورتی معتبر خواهد بود که بعد از موافقت سیاسی دو کشور روی آن، از سوی رییس اداره امنیت ملی افغانستان و رییس سازمان استخباراتی پاکستان امضا شود.

معاونان اداره امنیت ملی افغانستان و سازمان استخباراتی پاکستان اخیرا پیش‌نویس این تفاهم‌نامه را امضا کردند.

حسیب صدیقی، سخنگوی این اداره، روز دوشنبه ۲۸ ثور، در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که این تفاهم‌نامه با هدف گسترش همکاری اطلاعاتی میان دو کشور امضا شده است.

او در آن زمان گفت که این همکاری شامل عرصه‌های نظامی، مالی، سیاسی و حمایت از روند همکاری اطلاعاتی با هدف “مقابله با تهدیدهای مشترک تروریستی” در منطقه است.

انتشار این خبر واکنش‌های تندی را در پی داشت.

حامد کرزی، سرپرست بلخ، فرمانده پولیس کندهار، نهادهای مدنی و شماری از مقام های ارشد دولتی با امضای این سند مخالفت کرده اند.

شماری از اعضای مجلس نماینده گان نیز از حکومت خواسته اند تا به زود یاین سند لغو شود.

مطالب مرتبط