خبر پرداخت رشوه برای واگذاری یک پروژه بازسازی در افغانستان به یک شرکت روسی تکذیب شد

در سلسله تحقیق و مصاحبه ای که با مسولین شرکت روسی تکنو پرومکس و شرکت فیخنر المانی انجام گرفت، این شرکت ها خبر پرداخت رشوه برای  واگذاری یک پروژه بازسازی به شرکت روسی تکنو پرومکس را که قبلا در رسانه ها ازجمله در خبرگزاری افق نشر گردیده بود را کاملا تکذیب و خلاف واقعیت خواندند.

Takzib shod1
مسوولین شرکت های تکنوپرومکس و فخنر آلمان به صراحت اعلام کردند که خبر صدهزار یورو رشوت برای واکذاری یک پروژه بازسازی به این شرکت روسی کاملا نادرست است.

مسوولین شرکت های تکنوپرومکس و فخنر آلمان به صراحت اعلام کردند که خبر صدهزار یورو رشوت برای واکذاری یک پروژه بازسازی به این شرکت روسی کاملا نادرست است.

این درحالیست که چندی قبل خبری مبنی بر صد هزار یورو رشوت برای واگذاری پروژه بازسازی در پلخمری افغانستان به یک شرکت روسی در سایت خبرگزاری و مجله افق نشر گردید. مجله افق پس از آن اقدام به نشر اين خبر کرد که به تعدادی از کاپی های اسنادي دست یافت كه نشان دهنده رشوت صد هزار یورویی به این شرکت روسی بود.

اما در تازه ترین واکنش مسوولین شرکت های تکنوپرومکس و فخنر آلمان این اسناد را جعلی و ساخته شده اعلام کردند وپس از تكذيب خبر مسوولین تحقیقی خبرگزاری افق نیز درتحقیقات شان دریافتند که اسناد ارایه شده از منبع کافی و معتبر نبوده است.

مسؤولين پروژه بازسازی پلخمري افغانستان و شرکت های تکنو پرومکس و فخنر آلمان می افزایند که تا حال اين پروژه به هیچ شركتي واگذار نشده است لذا خبر صدهزار یورو رشوت برای واگذاری این پروژه نمیتواند درست باشد.

همچنان داکتر حارث احمد ایوبی از مسئولین این پروژه میگويد که تمام مرحله پروژه پلخمری کاملا شفاف، روشن و بانظارت مراجع قانونی سپری گردیده است و کوچک ترین تخلفی صورت نگرفته است.

در همین حال خبرنگار افق در گفتگوي جداگانه با فريد احمدي كارشناس اقتصادي افغانستان و آسيايي ميانه در كابل مساله را مطرح ساخته است. اقاي احمدي ميگويد كه مسؤولين واگذاري پروژه ها تماما اول منافع کشور عزیز ما افغانستان و دوم تجارب، توانمندي، بهترين ارایه پروپوزل و كمترين زمان براي اعمار يك پروژ را از سوی شرکت قرارداد کننده درنظر میگیرد.

او می افزاید هر شركتي كه تمام این امتيازات مثبت را داشته باشد، بدون درنظرداشت اینکه این شركت خارجي يا داخلي  باشد، پروژه به آن شرکت واگذار مي گردد.

آقای احمدی همچنان میگوید كساني كه اقدام ارسال خبرهاي نادرست ومدارك جعلي را به رسانه ها مي نمايند تنها هدف شان مخدوش كردن روابط اقتصادي ميان دوكشوردوست افغانستان و روسيه است.

شرکت پرومکس یکی از بزرگترین شرکت های روسی است که در بخش انرژی و برق کار می کنند و تجارب جهاني دارد.

گفتنی است که قرارداد پروژه برق پلخمری 70 میلیون دالر اعلام شده و این مبلغ از کمک های بلاعوض آلمان برای افغانستان پرداخته میشود.

مطالب مرتبط