برگزاری مراسم عزادارای عاشورا در سراسر افغانستان تحت تدابیر شدید امنیتی

امروز پنج شنبه، دهم محرم روز عاشورای حسینی است که با حضور هزاران تن از شهروندان کشور در سراسر افغانستان تجلیل می شود.

135383882373به گزارش خبرگزاری بخدی، با آنکه در نه روز گذشته، در بسیاری از شهرهای افغانستان مراسم عزاداری به مناسبت شهادت نواسه پیامبر اسلام، برگزار شده بود اما مراسم روز عاشورا، همه ساله در نوع خود بزگترین همایش مردمی مسلمانان برای تجلیل از عاشورا است.

شماری از کشورهای اسلامی از جمله عراق، پاکستان، ایران، هندوستان کشورهای عربی و حتی مسلمانان در کشورهای اروپایی و امریکایی، در این روز با تجمع در مساجد و اماکن مذهبی عاشورا را تجلیل می کنند.

خبرنگاران خبرگزاری بخدی از شهرهای مزار شریف، هرات، بامیان، غزنی، قندهار، هلمند هرات و دیگر مناطق کشور گزارش داده اند که دسته های سینه زنی و عزاداری در مناطق مختلف، از آغاز امروز، تشکیل شده و به عزاداری می پردازند.

در شهر کابل نیز در شماری از مناطق از جمله زیارتگاه های سخی و ابوالفضل شمار زیادی از عزاداران در قالب دسته های سینه زنی، گرد آمده اند.

امام حسین، نواسه پیامبر اسلام، در سال 61 هجری قمری در چنین روزی، در مصاف با لشکر شام که فرماندهی آن را عبیدالله ابن زیاد حاکم کوفه بر عهده داشت، به شهادت رسید.

در آن زمان، زمام امور دنیای اسلام، به دست یزید فرزند معاویه بود و او، از حسین خواسته بود تا با او بیعت کند که عدم بیعت حسین، باعث جنگ تاریخی در کربلا، شهری در عراق امروزی شد.

در این جنگ خونین، تمامی افراد وفادار به حسین از سوی لشکر شام به قتل رسیدند و خانواده امام حسین از جمله خواهرش، زینب به اسارت نیروهای شامی در آمدند.

واقعه عاشورا، نقطه عطفی در تاریخ اسلام به شمار می رود و شمار زیادی از شخصیت های سیاسی از جمله مهاتما گاندی رهبر فقید انقلاب مردم هند، از این رویداد به عنوان یک الگوی مبارزه یاد کرده اند.

تدابیر شدید امنیتی در روز عاشورا

گزارشگران خبرگزاری بخدی از نقاط مختلف کشور می گویند که تدابیر شدید امنیتی در شهرهای مختلف کشور برای جلوگیری از حملات دهشت افکنی در روز عاشورا از سوی مسوولان امنیتی در نظر گرفته شده است و هزاران سرباز امنیتی در نقاط مختلف شهرهای کشور جابه جا شده اند.

عاشورای امسال در حالی در سایه تهدیدهای امنیتی برگزار می شود که سال گذشته در شهر کابل بر اثر یک حمله تروریستی شمار زیادی از شهریان کابل به شهادت رسیدند و ده ها تن نیز زخمی شدند.
مسوولیت این حملات را نیز لشکر تندروی جنگوی بر عهده گرفته بود.

مسوولان امنیتی در کابل، امسال نیز با تشکیل یک کمیته امنیتی خاص، تلاش دارند تا از وقوع هر نوع حمله تروریستی بر عزاداران جلوگیری کنند.

جنرال ظاهر، قوماندان امنیه شهر کابل به خبرگزای بخدی گفت که تدابیر شدید امنیتی در نقاط مختلف کابل، روی دست گرفته شده است.

آقای ظاهر از تمامی شهروندان کشور خواست تا در صورت مشاهده هرگونه حرکت مشکوکی ماموران امنیتی را در جریان بگذارند.

مطالب مرتبط