سازمان ملل متحد از افزایش 36 درصدی کشت کوکنار درسال جاری درافغانستان خبر داد

تولید تریاک در افغانستان به طرز سرسام آوری افزایش یافته است. دو ولایت‌ که تا کنون از کشت خشخاش پرهیز می کردند نیز به جمع تولیدکنندگان تریاک پیوسته‌اند. درآمد دهقانان خشخاش در سال جاری نزدیک به یک میلیارد دالر بوده است.

taryak_afدر تازه‌ ترین گزارش «دفتر مقابله با مواد مخدر و جرایم وابسته به سازمان ملل متحد» درباره‌ی کشت خشخاش در افغانستان آمده است که تولید تریاک در این کشور در سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته 36 درصد افزایش یافته و به ۵۵۰۰ تن رسیده است.

در گزارش سازمان ملل همچنین آمده است که دو ولایت فاریاب و بلخ که در سال گذشته میلادی عاری از خشخاش بوده اند، امسال به تولیدکنندگان تریاک پیوسته‌اند. به این ترتیب ۱۷ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان به کشت خشخاش مشغولند.

کارشناسان سازمان ملل معتقدند که مهم‌ترین علت رو آوردن دهقانان به کشت خشخاش بهای بالای تریاک در بازارهای جهانی است. به گفته‌ی این کارشناسان، بسیاری از دهقانان افغانستان به آینده‌ای بهتر امیدوار نیستند، به همین دلیل به اندوختن سرمایه برای آینده و گذران زندگی در دوران سخت‌تر می‌اندیشند و برایشان مهم نیست که از چه راهی به این سرمایه می‌رسند.

البته ژان لوک لماهیو، رییس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل در افغانستان تاکید می‌کند که تنها حدود ده درصد از درآمد نهایی تریاک به افغان‌ها می‌رسد و ۹۰ درصد آن به حساب دلال‌ها و توزیع‌کنندگان خارجی سرازیر می‌شود.

در همین حال درآمد دهقانان افغان از راه فروش تریاک خام در سال جاری بیش از ۹۵۰ میلیون دالر تخمین زده می‌شود.

کارشناسان سازمان ملل متحد هشدار می‌دهند که پس از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان در سال ۲۰۱۴ بیم آن میرود که دهقانان در مناطق بیشتری به کشت خشخاش بپردازند.

مطالب مرتبط