اخراج گروهی پناهجویان افغان از سویدن و مخالفت‌ها با آن

بعد از ظهر امروز دو تظاهرات جداگانه از طرف گروه‌های پشتیبان از حقوق پناهجویان افغان، در برابر بازداشتگاه مشتا در استکهلم برگزار می‌شود. براساس گزارش این گروه‌های فعال پناهجویی قرار است امروز شانزده تن از پناهجویان افغان که مدتی را در سویدن زندگی کرده اند، به اجبار به افغانستان اخراج شوند. فریانه اصفری، مسئول کمیته جوانان انجمن افغان‌ها در استکهلم، از هدف برگزاری این تظاهرات را جلب توجه مردم سویدن به موضوع اخراج اجباری به افغانستان می‌داند.

swedenasylumدر میان افغان‌های بازداشت که قرار است امروز به افغانستان اخراج شوند، پناهجویی وجود دارد که هشت سال در سویدن زندگی کرده و با زنی از کردستان عراق ازدواج کرده و یک فرزند پنج ساله دارد. ما تلاش کردیم با این پناهجوی افغان در تماس شویم ولی وی به تیلفون خود جواب نمی‌دهد.

از اداره مهاجرت خواهان اظهار نظر در مورد پناهجویانی مانند فرید شدیم، پناهجویانی که با ملیت به غیر از سویدنی و یا هموطن خود ازدواج می‌کنند و باید اخراج می‌شوند. چه اتفاقی بالای فرزند این زوج‌ها می‌افتد. در آغاز اداره مهاجرت اظهار می‌داشت که نمی‌تواند در مورد پرونده خاصی صحبت کند. ما به اظهار نظر این اداره به صورت کلی هم قناعت کردیم و خواستم تا حد اقل چارجوب کاری خود این اداره در این موارد را به شنونده‌های ما بیان کنند. در آخر سر از ما تقاضای شماره پرورنده را کردند، تا بتوانند نظر خود به صورت کلی ابراز بدارند. با وجودیکه می‌خواستیم به این خواست اداره مهاجرت هم جواب بدهیم، ولی از اینکه فرید قابل دسترس نیست، اداره مهاجرت از اظهار نظر خودداری کرد. باید یادآور شوم که از یک هفته قبل ما خواهان اظهار نظر اداره مهاجرت در مورد جدایی اعضای خانواده‌ها در پروسه پناهجویی شده بودیم. بالاخره امروز این جواب را دریافت کردیم که این اداره نمی‌تواند اظهار نظر کند.

اداره مهاجرت از اخراج امروز پناهجویان افغان به تمام این گروهی که در مشتا جمع‌اور شده اند، اطلاع نداده است. به عقیده ذکی خلیل، فعال حقوق پناهجویان در سازمان فار، اداره مهاجرت و پلیس سویدن از خبر شدن رسانه‌ها در مور اخراج‌ها هراس دارند.

به روز شنبه هفته گذشته تظاهراتی برعلیه اخراج‌های افغان‌ها از کشورهای اروپایی در کابل برگزار شد. پناهجویان افغانی که از سویدن به اجبار اخراج شده بودند، در این تظاهرات شرکت داشتند. فعالین حقوق بشر در افغانستان سویدن را متهم به نقض کنوانسیون ملل متحد در امور پناهجویی کرده اند. رسانه‌های محلی افغان خواهان اظهار نظر از طرف سفارت سویدن در کابل شدند، که تا هنوز جوابی بدست نیاورده اند. ما به نوبه‌ی خود خواستیم نظر اداره مهاجرت را در این مورد داشته باشیم، که مانند موضوع قبل رد کردند و گفتند این اداره مهاجرت نیست که پناهجویان را اخراج می‌کند، بلکه پلُلیس سویدن براساس تصمیم دادگاه عالی اداره مهاجرت، قانون را عملی می‌کند.

مطالب مرتبط