دادگاه نخستین، چهار نفر را به جُرم قتل فرخنده، زیر چوبه‌ی دار فرستاد

دادگاه نخستین بررسی پرونده قتل فرخنده به ریاست صفی‌الله مجددی، نتایج کاری خود را اعلام کرده و چهار نفر را به جرم قتل، آتش زدن جسد و سرپیچی از قانون منع خشونت علیه زنان به اعدام محکوم کرد.

150403174417_af_farkhunda_640x360_bbc_nocreditآقای مجددی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) گفت: “اسامی زین‌العابدین مشهور به زین‌الدین فرزند گلبدین، محمد یعقوب فرزند محمد یاسین، محمد شریف فرزند شرف‌الدین و عبدالشبیر فرزند عبدالشکور در پرونده قتل و سوزاندن فرخنده، بر بنیاد هدایت مواد ۳۹۶ فقره دوم ماده ۲۸ و ماده ۳۹ قانون جزا و با درنظر داشت ماده ۲۲ قانون منع خشونت علیه زنان به اشد مجازات (اعدام) محکوم می کنم.”

او همچنان هشت نفر دیگر را به جرم دست داشتن در قتل فرخنده و سرپیچی از قانون منبع خشونت علیه زنان به شانزده – شانزده سال حبس تنفیذی محکوم کرد.

مجددی گفت که به دلیل نداشتن شواهد و اسناد لازم، هجده نفر دیگر برائت حاصل کردند؛ اما آنان حق اعاده حیثیت را دارند.

در دادگاه امروز نتایج تحقیقات در مورد سی تن از متهمان اعلام شد؛ اما رییس دادگاه گفت که تصمیمش در مورد ماموران و افسران پولیس که در وظیفه غفلت کرده اند را یکشنبه‌ی آینده اعلام خواهد کرد.

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فرخنده روز شنبه برگزار شد و دادستان پرونده، متهمان را به سه گروه تقسیم کرده است: “عاملان اصلی قتل فرخنده، مامورانی که در انجام وظیفه خود غفلت کرده‌اند و همچنین مامورانی که از صلاحیت‌های خود در وظیفه استفاده نکرده‌اند”.

در همین حال، رییس دادگاه تاکید کرد که این حکم قطعی نیست و متهمان حق استیناف خواهی را دارند.

دادگاه نخستین، چهار نفری که به اعدام محکوم شده اند را عاملان اصلی قتل و آتش زدن جسد فرخنده دانسته است.

در بیست و هشتم ماه حوت سال گذشته، شماری از مردان خشمگین، فرخنده را به جرم آتش زدن قرآن به قتل رساندند.

مردان خشمگین با مشت و لگد و سنگ او را کشته و سپس جسدش را در داخل دریای کابل آتش زدند.

این موضوع خشم نهادهای مدنی در داخله و خارج کشور را در پی داشت و آنان پیوسته خواستار محاکمه عاملان قتل او شدند.

پس از این رویداد رییس جمهور غنی با خانواده‌ی فرخنده دیدار کرد و وعده سپرد که عدالت را برقرار خواهد کرد.

هیاتی که برای بررسی این رویداد نیز تعیین شده بود در گزارشی اعلام کرد که فرخنده بیگناه بوده و هیچ سندی در مورد آتش زدن قرآن پیدا نشده است.

خبرگزاری افق

مطالب مرتبط