گسترش چشم‌گیر کمک‌های اقتصادی، نظامی و آموزشی روسیه به افغانستان

مسوولان سفارت روسیه در کابل اعلام کرده اند که میزان کمک‌های اقتصادی، نظامی، آموزشی و بازسازی روسیه به افغانستان نسبت گذشته به گونه‌ی چشم‌گیر افزایش خواهد یافت.

8888الکساندر مانتیتسکی، سفیر روسیه در کابل در اولین نشست کمیته دوستی پارلمانی روسیه و افغانستان، گفت که کشورش در نظر دارد تا با تحکیم روابط میان کابل و مسکو، میزان همکاری‌ها را نیز افزایش بدهد.

او شام روز یکشنبه در کابل به نماینده‌گان پارلمانی افغانستان و برخی از مسوولان رسانه‌ها گفت که گفت‌وگوهای سیاسی میان روسیه و افغانستان در سطوح بالای دولت به طور منظم جریان دارد.

آقای مانتیتسکی افزود که در جریان چند سال گذشته مقام‌های ارشد افغانستان و روسیه با هم دیدار کرده اند.

سفر سیرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس پروسه استانبول در جولای سال ۲۰۱۰ میلادی در کابل، سفر حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان به مسکو در سال ۲۰۱۱، ملاقات اخیر دمیتری میدودوف، نخست وزیر روسیه با داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت افغانستان در اواخل سال گذشته میلادی در قزاقستان و ملاقات‌های منظم مقام‌های افغانستانی و روس در چارچوب نشست کشورهای عضو شانگهای از مطالبی بود که او در این نشست مطرح کرد.

سفیر روسیه در کابل با اشاره به سفر اخیر حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان به روسیه به منظور اشتراک در نشست مشاوران امنیت ملی کشورهای عضو شانگهای گفت که همه این دیدارها زمینه سازی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه است.

او گفت که قرار است در ماه جولای سال جاری نشست بعدی کشورهای عضو شانگهای در شهر اوفای روسیه نیز برگزار شود و در این نشست رییس جمهور غنی نیز دعوت شده است.

سفیر روسیه در مورد کارکرد کمیته‌ی دوستی پارلمانی افغانستان و روسیه نیز گفت که تا اکنون مناسبات دوجانبه و انکشاف روابط پارلمانی دو کشور قابل قبول بوده است.

این در حالی است که عبدالرووف ابراهیمی، ریيس ولسی جرگه و فضل هادی، مسلمیار رییس مجلس سنا در سال ۲۰۱۲ میلادی به طور جداگانه از روسیه دیدن کردند.

بازدید سیرگی ناریشکین، رییس دومای دولتی روسیه در ماه دسمبر سال ۲۰۱۳ میلادی از کابل نیز از دیگر کارکردهای خوب کمیته‌ی دوستی پارلمانی میان دو کشور دانسته شده است.

با این وجود، سفیر روسیه در کابل گفت که طرح موافقت‌نامه‌ همنکاری میان دومای دولتی روسیه و شورای ملی افغانستان ترتیب شده و پس از ختم کار آن، امضا خواهد شد.

کمک‌های اقتصادی

در اولین نشست کمیته دوستی پارلمانی روسیه و افغانستان، بخشش ۲۷.۱۱ میلیارد دالری از قرض‌های روسیه بالای افغانستان در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ از دیگر مطالب مورد بحث بود.

در این نشست سفیر روسیه همچنان افزود که در سال گذشته میلادی میزان تجارت افغانستان و روسیه به ۹۶۶ میلیون دالر رسیده بود.

الکساندر مانتیتسکی گفت که روسیه در نظر دارد تا میزان همکاری‌های خود را به افغانستان بیشتر ازگذشته افزایش دهد؛ اما این موضوع نیاز دارد تا برخی مشکلات میان دو کشور حل شود.

او گفت که افغانستان به شرکت‌های روسیه که در داوطلبی پروژه‌ها اشتراک می‌کنند کمک کند تا بتوانند پروژه‌های (وال هایدرواگریگات، بند برق آبی نغلو، جاده سازی برای شهرداری کابل، بازسازی قصر دارالمان، تکمیل پروژه ساختمانی آبیاری ماچلگو در پکتیا، ساخت شاهراه سالنگ و تاسیسات انجنیری آن) را تکمیل کنند.

به گفته‌ی او، براورده شدن حقوق شرکت‌ سهامی روسیه موسوم به “کنسرن سویوز و نیشترانس در تصدی مشترک روسیه – افغانستان” از دیگر مشکلاتی است که باید حل شود.

سفیر روسیه گفت هجده هکتار زمین افسوتر که به نظامیان امریکایی به کرایه داده شده بود باید دوباره به تصدی روسیه – افغانستان واگذار شود.

رفع اختلافات نظری میان تصدی‌های خانه و شهرک سازی و برطرف شدن مشکلات میان وزارت انرژی و آب افغانستان با شرکت های روسی از دیگر موضوعاتی است که باید به زودی حل شود.

آموزش و اکمالات نظامی

در اولین جلسه کمیته دوستی پارلمانی افغانستان و روسیه همچنان بحث شد که روسیه در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ دو پارتی اسلحه کلاشنیکوف به افغانستان داده است.

سفیر روسیه گفت که این کمک‌های تسلیحاتی در چارچوب قراداد همکاری میان شرکت سهامی روسی و وزارت دفاع امریکا انجام شده و همچنان در سال ۲۰۱۴ ، شصت و سه بال هلیکوپتر ام ای هفده نیز به ارتش افغانستان تحویل داده شده است.

آموزش و مشوره دهی به ارگان های امنیتی افغانستان از دیگر همکاری‌هایی است که مسکو با دولت افغانستان کرده است.

مانتیتسکی همچنان افزود: “روسیه از سال ۲۰۱۰ تا اکنون همه ساله ۲۲۵ بورسیه دولتی تحصیلی را برای ماموران پولیس افغانستان و موسسلات تحصیلات عالی این کشور قرار می دهد و از جمله آن ۱۸۵ بورسیه در کورس های کوتاه مدت و ۴۰ بورس دیگر در بخش تحصیلات عالی توزیع می شود.”

به باور او، در حال حاضر ۱۲۶ بورس تحصیلی در سه گروپ سربازان وزارت امور داخله افغانستان که هر گروپ هشت نفر را شامل می باشند اختصاص داده شده است.

همچنان سفیر روسیه افزود که در سال جاری میلادی ۶۶ نفر برای تحصیل رایگان و برای دولت شش تا هفت ساله به موسسات تحصیلات عالی وزارت دفاع روسیه فرستاده شده اند.

بورسیه و آموزش

در حاشیه‌ی نشست کمیته دوستی پارلمانی، سفیر روسیه همچنان با اشاره به افزایش بورسیه‌های علمی گفت که شمار بورسیه های دولتی روسیه برای افغانستان از سال ۲۰۰۴ الی اخیر سال ۲۰۱۴ از ۵۰ بورسیه به ۲۱۰ بورسیه افزایش یافته است.

به گفته او، ۲۳۸ نفر افغان در سال تحصیلی ۲۰۱۴/۲۰۱۵ برای تحصیل در موسسات تحصیلات عالی روسیه پذریفته شده اند.

مانتیتسکی همچنان می افزاید که ۲۰۲ بورسیه دولتی برای سال تحصیلی ۲۰۱۶/۲۰۱۵ برای افغانستان اختصاص داده شده است که در حال حاضر، به صورت مجموع، ۶۰۰ جوان افغان در موسسات تحصیلات عالی روسیه مصروف تحصیل هستند.

سفیر روسیه اما تاکید کرد که بازسازی مراکز آموزشی تخنیکی در داخل افغانستان نیز از دیگر اولویت های کاری دولت این کشور است.

او گفت که بازسازی و تجهیز تخنیکم و اوتومیخانیک کابل و تخنیکم نفت و گاز مزارشریف همچنان دانشگاه پولی تخنیک کابل از دیگر برنامه های کاری روسیه در چارچوب همکاری‌های تازه این کشور است.

مطالب مرتبط