مقامات فلیپین: شمار قربانیان طوفان «هایان» در این کشور از مرز 10 هزار نفر هم گذشت

ابعاد ویرانی‌های ناشی از توفان «هایان» در فیلیپین بسیار وسیع است. صدها هزارنفر بی‌خانمان شده‌اند. تنها در یک ولایت این کشور ده‌هزار نفر جان خود را از دست داد‌ه‌اند. خرابی راه‌ها مانع کمک‌رسانی سریع به قربانیان فاجعه است.

2013-11_PHILIPPINES
دو روز پس از وقوع توفان خانمان‌ برانداز «هایان» در فیلیپین صدها هزار نفر در مناطق طوفان زده منتظر رسیدن کمک فوری هستند.

به گفته رئیس پلیس ولایت «لیته»، دست‌کم ده هزار نفر تنها در این ولایت که مرکز آن «تاکلوبان» است، جان خود را از دست داده‌اند. طبق آماری که به طور موقت گرفته شده و امروز یکشنبه (۱۰ نوامبر) منتشر شد، در جزیره «سمر» نیز ۳۰۰ نفر کشته و دو هزار نفر ناپدید شده‌اند.

توفان هایان که سرعت بادهای آن به بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد، روز جمعه (۸ نوامبر) با قدرت تمام دو جزیره «لیته» و «سمر» واقع در شرق فیلیپین را درهم نوردید. دست‌کم ۸۰۰ هزار نفر ساکنان این دو جزیره مجبور به ترک خانه های شان شدند.

کمک‌رسانی به قربانیان فاجعه به کندی انجام می‌گیرد، چون میدان های هوایی، بنادر و جاده‌ها به شدت آسیب دیده‌اند. امدادگران بسیاری پای پیاده در راه هستند. نه آب آشامیدنی‌ای هست و نه غذایی. در حاشیه سرک ها اجساد مردگان به چشم می‌خورند.

ارتباط دو جزیره فیلیپینی، دو روز پس از وقوع فاجعه هنوز با جهان خارج قطع است. وزیر داخله فیلیپین، مار روکساس، این فاجعه را «تراژدی عظیم انسانی» خواند.

ویرانی‌های «تاکلوبان» تکان‌دهنده است

به گزارش صلیب سرخ بین‌المللی، ۸۰ درصد شهر تاکلوبان در فیلیپین ویران شده است. برج و ساختمان میدان هوایی این شهر خراب شده و تنها طیاره های نظامی می‌توانند در آن فرود آیند.

سراسر شهر تاکلوبان را هرج و مرج فرا گرفته است. به گفته راجر مارکادو، والی «لیته جنوبی» عده‌ای در حال غارت دوکان ها و حتی دستگاه‌های پول اتوماتیک هستند.

به گزارش خبرگزاری ای ان سی، اجناس یک مرکز خرید در شهر «تاگلیبان» نیز غارت شده است. بسیاری از ماموران پلیس خود خانه و اموال‌شان را از دست داده‌اند و به سر وظیفه خود نیامده‌اند.

در همین حال بنیگنو آکینو، رئیس جمهور فیلیپین از منطقه توفان‌زده بازدید کرد. به گزارش رسانه‌های محلی، آکینو انتقاد کرد که با وجود اخطارهایی که داده شده بوده، به اندازه کافی اقدامات پیشگیرانه و تدارکات لازم انجام نگرفته است.

گفتنی است که پروین آگراوال، نماینده سازمان ویژه تغذیه جهانی هم از مناطق طوفان زده دیدن کرده است. او پس از بازگشت به خبرنگاران گفته است: «ویرانی‌ها در تاکلوبان تکان‌دهنده است.»

مطالب مرتبط