مذاکرات اتمی ایران و گروه 5+1 به دور بعدی کشیده شد

مذاکرات اتمی این دور ایران و گروه ۱+۵ در ژنو بدون توافقی میان دو طرف بر سر برنامه اتمی این کشور پایان یافته و چشم ها به دور بعدی دوخته شده است.

???? ? ?????آن گونه که کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری مشترکش با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت، نشست آینده روز ۲۰ نوامبر خواهد بود.

اشتون در کنفرانس خبری گفت که مذاکرات سازنده و فشرده بود، پیشرفت های ملموس حاصل شد اما دور بعدی مذاکرت در روز بیستم نوامبر از سر گرفته خواهد شد.

خانم اشتون همچین درباره خبرهایی که از نقش موضع سخت گیرانه فرانسه به عنوان عامل نرسیدن به توافق سخن می گفت، اظهار داشت:

«فرانسه نقش مهمی در گروه ۱+۵ بازی می کند و در همه مذاکرات نقش مهمی ایفا می کند. ما درباره جزئیات صحبت نخواهیم کرد. همه وزرا مخصوصا آقای فابیوس بودند که کمک کنیم تا به توافق برسیم.»

محمد جواد ظریف هم در این کنفرانس خبری ابراز امیدواری کرد که در مذاکرات آینده، توافق حاصل شود.

او همچنین از وزرای امور خارجه گروه ۱+۵ که به مذاکرات پیوستند تا برای رسیدن به توافق کمک کنند، تشکر کرد.

آقای ظریف گفت:

«من فکر می کنم طبیعی است وقتی به جزئیات رسیدیم، نظرهای متفاوتی خواهد بود. مایوس نیستم چرا که ملاقات هایی که داشتیم مخصوصا جلسه اخیری که داشتیم، جلسه خیلی خوبی بود. این نشان می دهد که اراده حل مشکل را داریم تا بتوانیم گام اول را شروع کنیم. این به ما امکان می دهد که جلو برویم. ما سه روز خیلی مفیدی داشتیم و توانستیم جلو برویم البته اختلاف نظرهایمان را هم داشتیم.»

این دور از مذاکرات روز پنجشنبه ۷-۹-۲۰۱۳ آغاز و به مدت سه روز طول کشید. غرب برنامه اتمی ایران را یک تهدید و احتمالا در مسیر دستیابی به جنگ افزارهای اتمی می داند، از همین رو تحریم های سختی علیه این کشور اعمال کرده است. در مقابل اما تهران این مساله را نفی کرده و می گوید که برنامه اتمی اش با اهداف صلح جویانه دنبال می شود.

گفتنی است که در میان مذاکرات، پنج تن از وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه ۱+۵ به ژنو رفتند.

گروه ۱+۵ از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان تشکیل شده است. چین تنها کشوری است که معاون وزیر امور خارجه خود را برای این مذاکرات به ژنو فرستاد

حضور ناگهانی جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در محل مذاکرات و نشست های سه جانبه اش با ظریف و اشتون که سه بار برگزار شد، این گمانه را به وجود آورده بود که این بار توافق نزدیک خواهد بود.

مطالب مرتبط