نیروهای امریکایی در آستانه خروج وسایل خود را تخریب میکنند یا در بازارهای سیاه می فروشند

قوای امریکایی که در آستانه خروج از افغانستان قرار دارند اکثر وسایل خود را تخریب نموده و آهن پاره های آنها را بفروش می رسانند. خبرگزاری اسوشیتدپرس می گوید این اقدام امریکایی ها بر عکس عملی است که در عراق انجام دادند.

87683dcldsiدر عراق آنها به ارزش 100 میلیون دالر اسلحه خود را به اردوی عراق دادند و یا به قوای نظامی این کشور فروختند که تا هنوز هم از آنها استفاده می شود.

مقامات امریکایی می گویند وسایل خود را از بین می برند زیرا ترس دارند هر چیزی را که در افغانستان بگذارند بدست مخالفین مسلح خواهد رسید و آنها در ساختن بمب ها از آنها استفاد خواهند کرد. این کار به امریکایی ها کمک می کند که از میلیاردها دالر مصارف انتقال هم نجات پیدا کنند.

اسوشیتدپرس می نویسد افغانان از این کار امریکایی ها ناراحت اند زیرا آنها حتی فرنیچر و دیگر اشیای ضروری خود را نیز از بین می برند.

یک تاجر آهن پاره های تخریب شده در کندهار بنام محمد قسیم می گوید:

« تا وقتی که آنها در اینجا بودند، از همه چیز کار می گرفتند، و وقتی که همه را تخریت و پارچه پارچه کردند، به ما دادند. »

او به یک چوکات زرد رنگ آهنی اشاره نموده گفت این جنریتر است، اگر آنها آنرا تخریب نمی کردند یک کسی می توانست در خانه خود از آن استفاده کند زیرا در اینجا برق نیست.

او همچنان به یک انبار آهن و رابر اشاره کرده اظهار داشت اینها پارچه های زره پوشها، لاریها و دیوارهای ضد بمب می باشند که از آنها برای حفاظت در برابر حملات انتحاری استفاده می شد. حتی ایرکاندیشن ها، ماشین آلات ورزش و وسایل دفتری تخریب شده و بر یکدیگر انبار شده اند.

سخنگوی یک اداره لوژیستیک قوای دفاعی امریکا در ویریجنیا میمی شیرمکر می گوید سال گذشته امریکا 176 میلیون کیلوگرام آهن کهنه را به ارزش 46 میلیون و 500 هزار دالر به فروش رساند. به گفته مقامات امریکا این وسایل نه قابل ترمیم بودند و نه هم ارزش آن را داشتند که دوباره به امریکا انتقال داده شوند.

مسوول ارتباط عامه قوای امریکا دگروال جین کریچتان می گوید، تمام وسایل در افغانستان تخریب نمی شوند و قوای ایتلاف به ارزش 71 میلیون دالر را به افغانها سپرده است.

دگروال کریچتان همچنان گفت:

« ما با اردوی ملی افغانستان از نزدیک کار می کنیم تا معلوم شود که به چه وسایل و اسلحه آنها نیاز دارند، اگر وضعیت خوب باشد و اطمینان حاصل کنیم که آنها این وسایل را حفظ کرده می توانند، این وسایل را به آنها می دهیم. »

خبرگزاری اسوشیتدپرس از قول سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نوشته است که می گوید، آنها اکیداً از امریکایی ها خواسته اند وقتی که عساکر را خارج می کنند وسایل نظامی خود را نه تخریب کنند و نه با خود ببرند.

تا ختم سال 2014 که اکثریت قوای خارجی از افغانستان خارج می شوند، نظر به تخمین ها قوای امریکایی 50 هزار واسطه نقلیه را با خود از افغانستان می برند. در بین این وسایل صدها هزار واسطه ماین پاکی شامل می باشند.

آنها همچنان صد ها کانتینر آهنی را با خود میبرند که هر یک آن شش متر طول دارد. اگر این کانتینرها در عقب یکدیگر قرار داده شوند یک قطار شش و نیم صد کیلومتری از آن ساخته می شود.

مطالب مرتبط