بهار سال خبرنگاران با فرار از شهر محل کارشان به شهر‌های دیگر شروع شده است

اتحادیه‌های حمایت از خبرنگاران افغانستان از بد تر شدن وضعیت امنیتی خبرنگاران و آزادی بیان در کشور خبر داده اعلام کردند که در یک هفته گذشته سه خبرنگارمجبور به ترک ولایت محل کارش شده و به ولایت‌های دیگر پناه آوردند.

به گزارش افق، فهیم دشتی رییس اجرایی اتحادیه ملی ژورنالیستان به رسانه‌ها گفته است که دو تن از خبرنگاران از ولایت سرپل به کابل و یک تن دیگر از روزنامه نگاران135870078179 از ولایت زابل به قندهار فرار کردند.

وی  تاکید کرده است که این سه خبرنگار به دلیل نشر گزارش های که جنبه انتقادی داشت، مورد لت و کوب قررا گرفتند و از ترس جان شهر شان را ترک کردند.

آقای دشتی می گوید که این خبرنگاران از سوی ماموران پولیس مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

آتیلا نوری و یعقوب علی مدنی، دو خبرنگار در ولایت سرپل چندین بار از سوی ماموران پولیس که گفته می شوند، محافظان والی هستند، مورد لت و کوب قرار گرفتند.

آنها از اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان و نهاد های مدافع از حقوق خبرنگاران تقاضای حمایت کردند.

چند روز پیش، احمد ولی سرحدی خبرنگار در ولایت زابل به دلیل نشر گزارشی در مورد لت و کوب یک تن از ساکنان این ولایت از سوی ماموران پولیس مورد ضرب و شتم پولیس قرار گرفت.

آقای سرحدی در حالیکه از ناحیه صورت به شدت مجروح شده به ولایت قندهار رفته است.

اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان می گوید که در روزهای اخیر، برخورد برخی از ماموران پولیس با خبرنگاران در ولایت های مختلف، نگرانی های تازه ای را برای جامعۀ خبرنگاری کشور ایجاد کرده است.

در اعلامیه آمده است: “حوادث اخیر، نشان می دهد که هنوز ماموران تطبیق قانون، خود به قانون شکنی می پردازند و با خبرنگاران، برخورد نامناسب و غیر قانونی می کنند.”

عزیز احمد تسل، سخنگوی این اتحادیه می گوید که برای پیگیری این حوادث با مقامات وزارت داخله در تماس می شود.

سال 2014 بدترین سال برای خبرنگاران در افغانستان خوانده شده است، براساس گزارش ها در جریان این سال، شش خبرنگار کشته، شانزده تن زخمی و دست کم هفده روزنامه نگار دیگر بازداشت شده اند.

این درحالی است که در چند روز اول سال جاری شمسی نیز چندین مورد خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده است تا نشان ازآن داشته باشد که سال بدی برای خبرنگاران چنان بهارش در راه است.

در همین حال، یک نظر سنجی که از سوی نی یا اداره حمایت از رسانه های آزاد افغانستان منتشر شده نشان می دهد که بیشتر خبرنگاران به این باورند که وضعیت آزادی بیان در حکومت وحدت ملی در مقایسه با حکومت قبلی بدتر شده است.

صدیق الله توحیدی رییس دیده بان این اداره گفته که یافته های آنان از این نظر سنجی نشان میدهد که به آزادی بیان در حکومت وحدت ملی توجه درست نشده و به گفته او حکومت وحدت ملی محدودیت های برای دسترسی به اطلاعات نیز وضع کرده است

آقای توحیدی می گوید که روزنامه نگاران، فعالان رسانه یی و نهاد های حامی از خبرنگاران به شدت نگران وضعیت آزادی بیان در آینده است و ممکن وضعیت بدتر از این هم شود.

خبرگزاری افق

مطالب مرتبط